Inleiding |
---|
De gemeente kan taken zelf uitvoeren, taken uitbesteden of hiervoor samenwerking zoeken met andere partijen. Als dit laatste gebeurt met andere overheden dan heet dit een verbonden partij. Een verbonden partij in de vorm van een gemeenschappelijke regeling. De gemeente heeft in zo’n partij een financieel belang (er wordt geld in gestoken) én heeft rechtstreeks invloed op de besluiten van de gemeenschappelijke regeling. Regionale samenwerking wordt steeds belangrijker. De afgelopen jaren is er veel veranderd binnen de lokale overheid. Het Rijk heeft veel taken overgeheveld naar de gemeenten. Die decentralisatie van taken ging vaak gepaard met minder uitvoeringsbudget voor de gemeenten. Het gaat om grote, maatschappelijke opgaven die veel meer strategisch vermogen, samenwerking en visie vragen van de lokale overheid. Deze elementen -samen met de financiële tekorten die hiermee gepaard gaan- vergen veel meer bestuurskracht van een gemeente. Om dit op een goede manier te organiseren komen er meer verbonden partijen in de vorm van een gemeenschappelijke regeling. Het gevoel van onvoldoende grip op de gemeenschappelijke regeling is voor de gemeenteraden in Rivierenland aanleiding geweest om in 2019 een viertal moties aan te nemen. |
Beleid(skaders) |
|
Externe ontwikkelingen |
Er is een steeds grotere wens vanuit gemeenteraden om meer grip en sturing op verbonden partijen. Op 1 juni 2021 is het wetsvoorstel Wet versterking legitimiteit gemeenschappelijke regelingen aangenomen door de Tweede Kamer. Met het wetsvoorstel beoogt het kabinet de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. Het gaat daarbij om de kaderstellende en controlerende rol van met name gemeenteraden. Het wetsvoorstel introduceert een aantal aanpassingen van en aanvullingen op bestaande instrumenten van de volksvertegenwoordiging. Daarnaast richt het wetsvoorstel zich op het vergroten van participatiemogelijkheden van burgers en belanghebbenden bij de besluitvorming in gemeenschappelijke regelingen. De Tweede Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel. De behandeling door de Eerste Kamer is voorzien in de tweede helft van 2021. Er is een nieuwe Nota verbonden partijen in voorbereiding. Moties. De raad van Buren heeft een viertal moties aangenomen. Vorming raadskring. Raadskring Regio Rivierenland is een initiatief voor raadsleden, door raadsleden. De gedachte erachter is dat raden veel invloed kunnen hebben op de samenwerking, zodra zij in staat worden gesteld om zelf ook samen te werken.
De initiatiefgroep heeft met de griffiers de afspraak gemaakt dat zij dit project (de beoogde doelen) overnemen en verder uitvoeren. Die rol van de griffiers is belangrijk. Iedere gemeenteraad is immers anders en heeft een eigen cultuur, een eigen werkwijze. Inzicht in de verschillende gemeenteraden en dat van de gemeenschappelijke regelingen kan helpen om makkelijker tot te kern te komen en elkaar beter te verstaan over de aansturing van het project en welke ondersteunende zaken nodig zijn. Voor de uitvoering bij dit project zijn middelen beschikbaar gesteld vanuit het programma Samen uit de Regiodeal Regio Rivierenland. Met de griffiers is de afspraak gemaakt om bij het inwerkprogramma van de nieuwe gemeenteraden veel aandacht te besteden aan het onderdeel gemeenschappelijke regelingen en de veranderende positie van de gemeenteraden. De andere drie moties hebben betrekking op het synchroniseren van vergaderschema’s, informatieverstrekking en transparantie. Op bestuurlijk en ambtelijk niveau – zowel lokaal als regionaal - niveau is er volop beweging om grip en sturing adequaat in te vullen. Een aantal elementen uit de moties komt terug in het hiervoor genoemde traject. Ook op andere terreinen is er volop beweging. Er is bijvoorbeeld een uniform informatieprotocol opgesteld en worden regionale afspraken gemaakt om te komen tot uniforme begrotingsrichtlijnen voor gemeenschappelijke regelingen. |
Risico's |
Intergemeentelijke samenwerking gaat de komende jaren een steeds grotere rol spelen. De gemeente blijft beleidsmatig, bestuurlijk en financieel verantwoordelijkheid houden ten aanzien van deze partijen. De middelen die wij ter beschikking stellen, gaan verloren in geval van tekorten of een faillissement van de verbonden partij. Mogelijke risico's staan in de begroting van de verbonden partijen. Hiervoor reserveren ze vaak zelf middelen. Onze gemeente reserveert in het weerstandsvermogen ook een bedrag voor dit soort risico’s. |
Conclusie |
De algemene conclusie van dit moment is dat er binnen de gemeente Buren, door een maximale inspanning van de betrokken bestuurders en medewerkers met een beperkte middeleninzet, in redelijke mate invulling wordt gegeven aan de sturing en control op verbonden partijen. Er kunnen altijd zaken worden verbeterd. Aandachtsgebieden zijn bijvoorbeeld:
|