Gemeenschappelijke regeling
- Gemeenschappelijke regeling Avri
Avri
Omschrijving
De reguliere taak van Avri is het verwijderen van huishoudelijk afval. Dit doen ze voor alle acht gemeenten. Een 'plustaak' is het onderhouden van de openbare ruimte. Dit voert Avri uit voor vier van de acht gemeenten. Avri onderhoudt sinds 1 maart 2012 de openbare ruimte van onze gemeente, het Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR). Dit is vastgelegd in een Dienstverleningsovereenkomst (DVO). De DVO wordt jaarlijks geëvalueerd en aangescherpt.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Geldermalsen
Deelnemende partijen
Het samenwerkingsverband wordt gevormd door de gemeenten: Tiel, Culemborg, Zaltbommel, West Betuwe, Maasdriel, West Maas en Waal, Neder-Betuwe en Buren. Deelname is niet verplicht.
Beleidskaders
Verordening afvalstoffenheffing Avri
Dienstverleningsovereenkomst Avri - Gemeente Buren 2022Openbaar belang en doel
Afval
De Avri is verantwoordelijk voor de afvalinzameling in onze gemeente. In 2019 is het omgekeerd inzamelen van grondstoffen in de regio ingevoerd. Dit heeft een positief effect gehad op de hoeveelheid ingezamelde restafval.
Het ingevoerde beleid wordt ook in 2022 verder voortgezet met als doel een verdere reductie van restafval en inzameling van zo schoon mogelijke grondstoffen.IBOR
De Avri verricht voor onze gemeente het beheer van en onderhoud aan de openbare ruimte. Ook de samenhangende klachten en meldingen vallen onder deze werkzaamheden.Bestuurlijk belang
Het bestuur van Avri bestaat uit het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter. Het algemeen bestuur bestaat uit acht leden. De gemeenteraden wijzen één lid aan per gemeente. Dat kan een raadslid, de voorzitter van de raad of een wethouder zijn. De gemeente Buren wordt op dit moment vertegenwoordigd door wethouder Neven. Ieder lid heeft één stem. Het dagelijks bestuur bestaat uit drie leden. De gemeente Buren is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Aandeel
Ontwikkelingen
Afval
- De afgelopen jaren staan de markttarieven van diverse grondstofstromen onder druk. Deze trend zorgt voor toegenomen financiële risico’s en stijgende tarieven afvalstoffenheffing in Nederland.
- Door toedoen van deze marktomstandigheden is de financiële weerstand van Avri intussen volledig benut, waardoor Avri actuele en toekomstige risico’s voorlopig niet meer kan dragen. Vanaf 2022 wordt gewerkt aan een gezond herstel van het weerstandsvermogen. Dit wordt verrekend binnen de afvalstoffenheffing.
- Een belangrijke component binnen het totaal van risico’s is de overdracht van de stortplaats Avri aan de provincie Gelderland. In 2020 is omtrent de overdracht veel gesproken en geschreven. Door de provincie is besloten tot uitstel van de definitieve overdracht tot een nader te bepalen moment. Besluitvorming hierover volgt niet eerder dan het jaar 2031.
- Een belangrijke ontwikkeling die zich in 2021 heeft voorgedaan is de wijze waarop om te gaan met het inzamelen en verwerken van luier- en incontinentiemateriaal. Avri heeft aangeboden een aparte inzameling aan te bieden via het pluspakket, waarbij iedere gemeente individueel beslist. Een deel van de gemeenten heeft hierin begin 2021 al een keuze gemaakt en zal het materiaal daarom gescheiden inzamelen vanaf januari 2022. De besluitvorming hieromtrent vergt in de gemeente Buren meer tijd, door overweging van uiteenlopende alternatieve scenario’s. Dit betekent dat implementatie ervan later dan begin 2022 zal plaatsvinden.
- Cirtex, een circulair textielsorteercentrum in Rivierenland, wordt bij positieve besluitvorming van het bestuur opgericht om ingezameld textiel in de regio optimaal te herbruiken en circulaire economie te stimuleren. Het centrum wordt inclusief opgezet, met werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt.
- Vanaf november 2021 zamelt Avri het blik alleen nog in bij plastic en drinkpakken (pdb) en is de inzameling bij glas geen mogelijkheid meer. Voor Avri is dit financieel voordeliger.
IBOR
In de afgelopen jaren was een toename van beheerkosten (bij een afname van gevraagde beheerkwaliteit) de tendens. Voor 2022 is met deze tendens gebroken. Ondank een verhoging van de overheadkosten op de IBOR-taken met 5,6%, is het geheel van de werkbegroting nagenoeg gelijk gebleven. Dit zonder concessies te doen aan de gevraagde kwaliteit (resultaatverplichting). We gaan ervan uit dat Avri, net als in 2021, presteert conform afgesproken.De totstandkoming van de werkbegroting is in goede afstemming tussen Avri en gemeente gerealiseerd. Door Avri zijn concrete suggesties aangereikt om de beheerkosten op termijn verder te beperken. Echter, dit vergt eerst op beleidsmatig niveau concrete keuzes (denk aan het vervangen van dure vormbomen voor goedkoper te onderhouden straatbomen) en veelal eerst éénmalige investering. Besluitvorming hierover vergt een goede voorbereiding en kan mogelijk samenvallen met keuzes die gemaakt worden op basis van de conclusies uit het ZBB-traject (2021).
In 2021 is invulling gegeven aan een vervolgonderzoek naar uitvoering van de IBOR-taken. De primaire vraag hierin betreft of de huidige constructie met Avri (IBOR-taken belegd binnen een DVO) voor de lange termijn houdbaar is. De uitkomsten van dit onderzoek (verwacht najaar 2021) worden benut om hierover in gesprek te gaan met de gemeenteraad.
Gedurende het proces van het gevoerde onderzoek zijn verschillende verbeterpunten en concrete kansen naar voren gekomen. Dit om de bestaande samenwerking te optimaliseren.
Risico's
- Een toename in dumping van chemisch afval of asbest in de openbare ruimte vormt een financieel risico.
- De weerstandscapaciteit van Avri is momenteel onvoldoende. Dit heeft te maken met de grilligheid van de prijzen in de grondstoffenmarkt. Hiermee lopen wij als gemeente risico omdat Avri bij een tekort aanspraak dient te maken op het weerstandsvermogen van de deelnemende gemeenten.
- De weerstandscapaciteit is gebaseerd op het collectief van geïnventariseerde risico’s. De overdracht van de stortplaats aan de provincie Gelderland is hierin sterk bepalend. Zou dit risico wegvallen, dan is er significant minder weerstandsvermogen benodigd.
Activiteiten
- In 2022 zal de Avri, mede op verzoek van het algemeen bestuur, veel aandacht hebben voor gedragsverandering van inwoners ten aanzien van afval scheiden. Het niet juist aanbieden van afval zorgt voor afgekeurde ladingen grondstoffen, waardoor veel extra kosten ontstaan die met meer voorlichting voorkomen kunnen worden. Zowel de Avri als de inwoners zijn beide gebaat bij (het verschaffen van) meer duidelijkheid over wat optimaal scheidingsgedrag is en hoe we dit samen kunnen bereiken.
- Avri gaat samen met gemeenten kijken hoe we in de toekomst om zullen gaan met de opbrengsten van oud papier voor verenigingen. De verenigingen halen momenteel oud papier op als pilot in ruil voor een vergoeding. In 2022 zal de inzameling door de verenigingen op dezelfde wijze doorgaan.
- Avri zal in het kader van de transitie naar de circulaire economie meer mogelijkheden bekijken voor innovatieve, hoogwaardige verwerkingsopties van afval en grondstoffen. Het is daarom niet uit te sluiten dat er meer circulaire activiteiten vanaf 2022 gaan plaatsvinden/worden onderzocht.
IBOR
Er zal een vervolg worden gegeven aan de uitkomsten van het vervolgonderzoek IBOR-taken. Hierin zijn diverse toekomstscenario’s verder uitgewerkt. Afhankelijk van het overleg zoals in het najaar 2021 wordt gevoerd met de gemeenteraad, volgen hieruit concrete vervolgacties en/of –voorstellen. Uitwerking hiervan zal naar verwachting een deel van 2022 beslaan.Website
Financiële informatie (bedragen x € 1.000)
Rekening 2019
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2025
Bijdrage gemeente
273
133
355
355
355
Resultaat
23
244
Eigen vermogen
1.072
550
337
387
787
Vreemd vermogen
45.496
44.673
42.158
43.258
43.620
Toelichting financiële ontwikkelingen
De bijdrage die we hier melden betreft het BTW voordeel op de kosten die Avri maakt. Het betreft dus niet de bijdrage in de afvalstoffenheffing.
- Gemeenschappelijke regeling GGD Gelderland-Zuid
GGD Gelderland-Zuid
Omschrijving
De GGD bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van iedereen, met speciale aandacht voor risicogroepen. Dit doet ze door risico's voor de gezondheid te voorkomen en de gezondheid van alle inwoners te bevorderen.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Deelnemende partijen
GGD Gelderland-Zuid is de gemeentelijke gezondheidsdienst voor de volgende gemeenten: Berg en Dal, Beuningen, Buren, Culemborg, Druten, Heumen, Maasdriel, Neder-Betuwe, Nijmegen, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal, Wijchen en Zaltbommel. Ook voor Mook en Middelaar verzorgen zij enkele diensten.
Beleidskaders
De beleidskaders zijn vastgelegd in de Meerjarenstrategie 2020-2023.
De leidende principes zijn:
1. Aansluiting bij gemeenten
2. Netwerkaanpak.De strategische thema's zijn:
1. Informatiegestuurde aanpak van maatschappelijke opgaven
2. Adviseren over preventie en verbinden van collectieve preventie met persoonsgerichte zorg
3. Investeren in de verbinding tussen zorg en veiligheid
4. Gezondheidsbescherming in het sociale en fysieke domein.Openbaar belang en doel
- Onze inwoners krijgen informatie over een gezonde leefstijl;
- We zorgen ervoor dat zoveel mogelijk kinderen worden ingeënt;
- Wij krijgen informatie hoe het met de gezondheid van onze inwoners is gesteld;
- Kinderen kunnen zich op een gezonde manier ontwikkelen;
- Ouderen blijven zo lang mogelijk gezond;
- We voorkomen infectieziekten zo veel mogelijk;
- We inspecteren de kinderdagverblijven volgens de wettelijke normen
Bestuurlijk belang
Onze wethouder Volksgezondheid zit in het algemeen bestuur. De stemverhouding is een stem per 20.000 inwoners. Buren heeft 2 van de 35 stemmen.
Aandeel
Ontwikkelingen
Wettelijk opgedragen taken GGD
1. Programma onderzoek informatie & advies: datagestuurd werken
2. Algemene gezondheidszorg- Gezondheidsbescherming
- Toezicht kinderopvang, Tattoo en piercing
- Publieke gezondheid in crises en rampen
3. Gezond leven: gezonde wijk/gemeente, gezonde school
4. Jeugdgezondheidszorg (JGZ)Wettelijke taken, beleidsmatig belegd bij GGD
1. Algemene gezondheidszorg- Forensische geneeskunde
- Toezicht WMO
2. Bijzondere Zorg
3. Veilig ThuisFactultatieve taken Buren
- Facultatief JGZ
- Gezondheidsmakelaar (extra opdracht)
- Wet verplichte GGZ
- Zicht op veiligheid (geëscaleerde zorg 18-)
Risico's
GGD is een van de partijen binnen de GHOR en daarmee een calamiteitenorganisatie, met bijbehorende risico's.
Coronamaatregelen:
Aan het bestrijden van de pandemie heeft de GGD in 2020 18 miljoen euro uitgegeven. Die kosten zijn gedeclareerd bij het Rijk. De GGD gaat ervan uit dat het Rijk hen volledig compenseert.Activiteiten
- Inzicht bieden in de gezondheidssituatie van inwoners, door onderzoek en monitoring.
- Bevorderen van gezondheid, door advies en uitvoering, zodat inwoners kunnen meedoen.
- Organiseren van preventie in het sociaal domein, door verbindingen te leggen tussen domeinen, netwerken te versterken, doelstellingen te formuleren en samenwerkingsafspraken te maken.
- Inzet voor een gezonde jeugd, waaronder uitvoering jeugdgezondheidszorg.
- Inzet op kwetsbare doelgroepen.
- Beschermen en bewaken van gezondheid door infectieziektebestrijding en medische milieukunde.
- Vangnettaken.
- Veilig Thuis.
- Toezichthouder Wmo en Kinderopvang.
- Netwerkaanpak zorg en veiligheid.
- Netwerkaanpak veilige en gezonde leefomgeving.
Website
Financiële informatie (bedragen x € 1.000)
Rekening 2019
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2025
Bijdrage gemeente
965
957
1.038
1.073
Resultaat
Eigen vermogen
1.290
1.992
1.122
1.064
Vreemd vermogen
4.670
8.966
15.250
21.837
Toelichting financiële ontwikkelingen
Geen bijzonderheden.
Bijdrage voor 2022 is vastgesteld. Een meerjarenbegroting is niet verstrekt door de GGD. Op basis van de afgelopen jaren is aannemelijk dat de gemeentelijke bijdrage meerjarig zal toenemen.
- Gemeenschappelijke regeling Omgevingdienst Rivierland
Omgevingsdienst Rivierenland
Omschrijving
Wij hebben de ODR opdracht gegeven de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) uit te voeren voor onze gemeente.
Concreet betekent dit dat de ODR de volgende taken uitvoert:- Het verlenen van omgevingsvergunningen. Dat is de vergunning voor bouw- en milieutaken;
- Het toezicht houden op de uitvoering van deze vergunningen om ervoor te zorgen dat er bijvoorbeeld niet meer of anders wordt gebouwd dan de vergunning toestaat;
- Zo nodig handhaven. Dat betekent: afdwingen dat de wet gevolgd wordt;
- Het verlenen van specialistisch advies voor vergunningen en voor bestemmingsplannen.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Tiel
Deelnemende partijen
Gemeenten: Buren, Neder-Betuwe, West Betuwe, Zaltbommel, Tiel, Maasdriel, West Maas en Waal en Culemborg.
Voor vergunningverlening en handhaving op het gebied van milieu is deelname verplicht. Daarnaast voert de omgevingsdienst voor ons ook vergunningverlening en handhaving uit voor bouwtaken.
Beleidskaders
- Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht mei 2016
- Regionaal Uitvoeringskader VTH taken.
Openbaar belang en doel
- De gemeente heeft de ODR opdracht gegeven de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) uit te voeren voor de gemeente Buren.
- Samen met de mede-opdrachtgevers speelt de ODR in op wijzigingen in wet- en regelgeving, bijvoorbeeld de omgevingswet of de wet kwaliteitsborging bouw.
Bestuurlijk belang
De Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) heeft een dagelijks bestuur bestaande uit de directeur van de ODR en vier wethouders. Daarnaast heeft een wethouder/gedeputeerde van elke deelnemer zitting in het algemeen bestuur. De gemeente Tiel, die alleen milieutaken heeft ingebracht, heeft één stem, de overige deelnemers hebben twee stemmen.
Aandeel
Ontwikkelingen
- De ODR heeft in 2020 opnieuw gekeken naar haar missie en visie voor de komende vijf jaar. Dit is in samenwerking met gemeenten tot stand gekomen en uitgewerkt in een koersdocument. Belangrijke elementen van dit document zijn het versterken van partnerschap en het bieden van meerwaarde in de dienstverlening.
- De effecten van corona op de ODR voor de toekomst zijn natuurlijk nog onduidelijk. Uit 2020 blijkt dat er beperkt verlies aan productieve uren is geweest als gevolg van corona.
- In samenwerking met de gemeenten in Rivierenland, met ketenpartners en met andere omgevingsdiensten bereidt de ODR zich voor op de Omgevingswet.
- De ODR bereidt zich ook voor op de wet kwaliteitsborging bouw. Tussen het Rijk, VNG en andere belangenorganisaties worden nog gesprekken gevoerd hoe de WKB moet worden vormgegeven.
Risico's
Een risico zijn de stijgende kosten van de ODR. Deels komt dit door het stijgende aantal kleine vergunningaanvragen. Deze leveren de ODR meer werk op terwijl hier minder leges tegenover staan.
In 2020 hebben wij kritisch gekeken naar mogelijkheden om de kosten te beperken terwijl nog steeds aan alle wet- en regelgeving wordt voldaan. Wij onderzoeken nu ondermeer of het mogelijk is de kosten van de ODR door
te belasten aan projecten.
De gemeente West Betuwe heeft aangegeven de vergunningverleningtaken bij de ODR weg te halen. Dit kan financiele consequenties hebben voor de ODR als geheel.
Andere te vermelden risico's zijn: het voldoende beschikbaar zijn van gekwalificeerd personeel en de gevolgen van de Wet Kwaliteitsborging.Activiteiten
- Per 1 januari 2021 start de ODR met een nieuwe VTH-applicatie;
- Voor inwoners en bedrijven is niet alleen de inhoudelijke kwaliteit van ODR producten van belang, maar ook de klantgerichtheid. Het project Verbeteren klantgerichtheid is afgerond en heeft concrete verbeteringen opgeleverd.
Website
Financiële informatie (bedragen x € 1.000)
Rekening 2019
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2025
Bijdrage gemeente
2.471
2.630
2.491
2.595
2.595
Resultaat
36
-207
-301
Eigen vermogen
1.398
2.390
1.283
1.255
1.169
Vreemd vermogen
5.758
5.583
5.084
4.871
4.348
Toelichting financiële ontwikkelingen
- Gemeenschappelijke regeling Regio Rivierenland
Regio Rivierenland
Omschrijving
Regio Rivierenland behartigt de (gezamenlijke) belangen van de deelnemende gemeenten en voert gemeenschappelijke taken uit, onder andere van provinciaal en rijksbeleid. De regio ondersteunt de gemeenten in bestuurlijk, beleidsmatig en strategisch opzicht.
Regio Rivierenland voert taken uit op basis van het Regionaal Ambitiedocument 2016-2020. De GR zorgt voor de regionale bestuurlijke afstemming bij grotere vraagstukken. Naast de Regio Deal gaat het hier om zaken als de regionale ruimtelijke visie en de regionale energietransitie. De GR werkt samen met overheden, bedrijfsleven en andere partners om gemeenschappelijke doelstellingen te bereiken. Dit vooral onder de naam Fruitdelta.
Verder voert de GR taken uit op basis van contracten met de gemeente(n) zoals inkoop van de Jeugdzorg en leerlingen- en jeugdvervoer. Ook het toezicht op de leerplicht voert zij uit.Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Tiel
Deelnemende partijen
Het samenwerkingsverband wordt gevormd door de gemeenten: Tiel, Culemborg, Zaltbommel, Maasdriel, West-Betuwe, West Maas en Waal, Neder-Betuwe en Buren..
Beleidskaders
Visiedocument Regio Rivierenland 2016-2020
Openbaar belang en doel
- Speerpunt Recreatie en toerisme: we bereiken een jaarlijkse omzetgroei van 5 %.
- Speerpunt Logistieke hotspots: we komen in de top 3 logistieke hotspots van Nederland.
- Speerpunt Agribusiness: onze tuinbouw wordt nóg meer toonaangevend in Europa.
- Inkoop: op een effectieve, doelmatige manier verzorgen, begeleiden en uitvoeren van (gezamenlijke) gemeentelijke aanbestedingen.
- Leerplicht: het voorkomen van verzuim van leerplichtige jongeren.
- Sociale recherche: het voorkomen en bestrijden van misbruik van voorzieningen binnen de Participatiewet.
Bestuurlijk belang
De regeling heeft een algemeen bestuur waarin elke gemeente een vertegenwoordiger heeft. De stemverhoudingen in het algemeen bestuur zijn gebaseerd op inwonersaantallen. Gemeente Buren heeft 11/100 stemmen in het algemeen bestuur.
Andere overlegorganen binnen de regio zijn naast de drie speerpuntberaden, stuurgroepen portefeuillehoudersoverleggen op deelterreinen zoals Wonen, Ruimtelijke ordening en Verkeer en vervoer, Wmo/Jeugd en Duurzaamheid, stuurgroep klimaatvisie.
Aandeel
Ontwikkelingen
In het najaar van 2021 wordt een nieuw visiedocument opgesteld en wordt in overleg met de provincie een gebiedsagenda vorm gegeven. Ook wordt gestart met de uitvoering van de projecten binnen de Regio Deal.
In 2022 zal daarom de focus liggen op de kwalitatieve uitvoering van het vastgestelde beleid. Ook zijn er
nieuwe vragen die regionaal verband opgepakt kunnen worden zoals regionaal beleid rondom stikstof. Op 14 november 2020 heeft onze raad een motie aangenomen waarin de gemeenschappelijke regelingen in Rivierenland een taakstellende bezuiniging van minimaal 2% wordt opgelegd. Deze motie is in het bestuur van Regio Rivierenland besproken en toegelicht. De motie is niet in alle gemeenten van Rivierenland overgenomen en is daarom niet in de begroting Regio Rivierenland 2022 verwerkt.Risico's
We zien oplopende kosten voor contract gestuurde dienstverlening en loonkosten. Verder een nieuwe bijdrage voor deelname aan Logistics Valley Rivierenland van € 30.000,-.
Activiteiten
- Uitvoering nieuw visiedocument Regio Rivierenland
- Uitvoering Regio Deal
- Contractgestuurde dienstverlening
Website
Financiële informatie (bedragen x € 1.000)
Rekening 2019
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2025
Bijdrage gemeente
214
223
233
287
272
Resultaat
Eigen vermogen
3.086
2.726
2.255
Vreemd vermogen
7.869
6.312
Toelichting financiële ontwikkelingen
- Gemeenschappelijke regeling Regionaal Archief Rivierenland
Regionaal Archief Rivierenland
Omschrijving
Het gemeenschappelijk beheer van de archiefbescheiden van de deelnemers in de archiefbewaarplaatsen in het werkgebied. Uitgangspunt daarbij is de gemeenschappelijke bestuurlijke verantwoordelijkheid voor alle naar die archiefbewaarplaats overgebrachte archiefstukken.
- Het verlenen van diensten aan het publiek en de deelnemers.
- Het toezicht op het beheer van de niet naar de archiefbewaarplaatsen overgebrachte archiefbescheiden van de deelnemers.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Tiel
Deelnemende partijen
De gemeenten Buren, Culemborg, Maastriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe en Zaltbommel
Beleidskaders
Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Archief Rivierenland
Beleidsplan Regionaal Archief Rivierenland 2019-2021Openbaar belang en doel
Het RAR heeft tot doel het, binnen het samenwerkingsgebied, vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis en draagt in die hoedanigheid zorg voor het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden van de deelnemers. De werkzaamheden voor de deelnemende gemeenten hebben een beheersmatig karakter op basis van een wettelijke verplichting (Archiefwet 1995).
Het RAR-beleidsplan 2019-2021 staat in het teken van e-depot, erfgoed, externe dienstverlening, expertise en efficiëntie.Bestuurlijk belang
Burgemeester Josan Meijers is 7 juli 2021 benoemd als lid namens de gemeente Buren bij het Algemeen Bestuur van het Regionaal Archief Rivierenland.
Aandeel
Ontwikkelingen
De Archiefwet 1995 wordt herzien. De invoeringsdatum van de nieuwe wet is nog niet bekend. De belangrijkste wijziging is dat de overbrengingstermijn voor permanent te bewaren archieven wijzigt naar 10 jaar i.p.v. 20 jaar zoals dat nu is. Dit betekent dat deelnemende gemeenten hun archieven eerder overdagen aan het Regionaal Archief Rivierenland.
Risico's
Het Regionaal Archief Rivierenland (RAR) hanteert de volgende uitgangspunten voor het risicomanagement:
Op basis van de begroting 2022 van de RAR bedraagt het ratio eind 2022 1,55. Dit is ruim boven de norm van 1,0.Activiteiten
- Ontsluiten van papieren erfgoed door deze te verwerven, bewerken, inventariseren en conserveren;
- Digitaliseren van de collectie en het instellen en in stand houden van een e-depot;
- Uitvoeren van inspectietaken en adviseren van de deelnemende gemeenten;
- Dienstverlening en educatie: het faciliteren van onderzoekers, kennisuitwisseling met onderzoekers, ontwikkelen educatielessen organiseren bijeenkomsten met onderwijs en historische kringen.
Website
Financiële informatie (bedragen x € 1.000)
Rekening 2019
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2025
Bijdrage gemeente
273
272
287
233
299
Resultaat
137
Eigen vermogen
535
498
307
Vreemd vermogen
116
116
116
Toelichting financiële ontwikkelingen
- Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Omschrijving
De VRGZ draagt bij aan een veilige regio. Hier worden rampen en crises zo goed mogelijk voorkomen en bestreden. In onze regio kunnen de inwoners rekenen op snelle en goede hulpverlening en brandweerzorg. Dit doet de VRGZ samen met de 14 gemeenten, de politie en andere lokale, regionale en landelijke partijen.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Deelnemende partijen
De VRGZ vormt het samenwerkingsverband van:
- De 14 gemeenten in de regio Rijk van Nijmegen en regio Rivierenland, zijnde Nijmegen, Wijchen, Druten, Berg en Dal, Heumen, Beuningen, West Maas en Waal, Maasdriel, Zaltbommel, West-Betwue, Buren en Culemborg en Neder-Betuwe, Tiel;
- De Regionale Ambulancevoorziening (RAV);
- De Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR);
- De brandweer.
Beleidskaders
Gemeenschappelijke regeling
Openbaar belang en doel
- Versterken proactief handelen;
- Verhogen zelfredzaamheid en burgerparticipatie;
- Verbeteren risicocommunicatie.
Deelname is verplicht op basis van de Wet op de veiligheidsregio's.
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur waarin de burgemeester vertegenwoordigd is met een stem.
Aandeel
Ontwikkelingen
Verwijzen naar Regionaal Beleidsplan https://www.vrgz.nl/media/2534/12rbp-2020-2023-versie-06.pdf
Risico's
Verwijzen naar Regionaal Beleidsplan
Activiteiten
De intensieve samenwerking met partners, zoals we die de afgelopen jaren hebben ontwikkeld, zet de Veiligheidsregio voort en bouwen ze waar wenselijk verder uit. De samenwerking wordt nog beter gefaciliteerd en geborgd door de informatie-uitwisseling te versterken en de informatiestromen beter te managen.
Website
Financiële informatie (bedragen x € 1.000)
Rekening 2019
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2025
Bijdrage gemeente
1.986
2.087
2.207
2.211
2.244
Resultaat
-86
94
-420
Eigen vermogen
3.285
7.007
5.017
4.597
Vreemd vermogen
64.335
69.236
74.033
Toelichting financiële ontwikkelingen
De bijdrage voor Buren is gebaseerd op de begroting 2022 van Veiligheidsregio Gelderland-Zuid.
- Gemeenschappelijke regeling Werkzaak
Werkzaak
Omschrijving
GR Werkzaak voert de Wet sociale werkvoorziening (WSW) uit voor Burense werkzoekenden die op 31 december 2014 een dienstverband hadden bij de GR Lander conform de WSW. Vanaf 2015 is de WSW afgesloten voor nieuwe instroom van werkzoekenden. Sindsdien moeten alle werkzoekenden (ook de arbeidsgehandicapte medewerkers) zich via de Participatiewet melden bij de gemeente voor de nodige ondersteuning.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Tiel
Deelnemende partijen
De gemeenten: Buren, Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal en Zaltbommel.
Beleidskaders
- Wet Sociale Werkvoorziening
Openbaar belang en doel
Een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW).
Bestuurlijk belang
Wel continueren.
Aandeel
Ontwikkelingen
Op dit moment worden onder andere alle kosten bedrijfsvoering van Werkzaak bij elkaar opgeteld. Vervolgens worden die kosten verdeeld naar rato van het aantal cliënten van Werkzaak en zo verdeeld over de deelnemers. Dat gaat veranderen.
Vanaf 2022 worden de kosten bedrijfsvoering voor de Participatiewet en de kosten bedrijfsvoering voor de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) gesplitst. Die nieuwe verdeelsleutel is financieel gunstig voor Buren (die alleen de Wsw heeft ondergebracht bij Werkzaak).
E.e.a. kon nog niet worden verwerkt in de begroting 2022 van Werkzaak. In de bestuursrapportage van Werkzaak is dat wel het geval. Indien deze bestuursrapportage door het AB is vastgesteld (nadat alle raden van de deelnemende gemeenten hierop een zienswijze hebben uitgebracht) verwerken we dit financiële voordeel voor 2022 in onze bestuursrapportage.Risico's
De risico’s zijn inzichtelijk gemaakt en worden geschat op € 2,1 mln.
De geprognosticeerde hoogte van de algemene reserve is € 2,1 mln. per 31-12-2022. Daarmee is 100% van die risico’s afgedekt met eigen vermogen. Per 31-12-2020 was deze risicoafdekking 54%. De toezichthouder (de Provincie) adviseerde Werkzaak eerder om haar weerstandsvermogen te vergroten. Mochten alle risico’s zich tegelijk voordoen dan hoeven deelnemers vanaf 2022 niet meer te worden aangesproken op dit tekort.Activiteiten
De uitvoering van de WSW voor de werkzoekenden uit onze gemeente die op 31-12-2014 een dienstverband hadden bij de gemeenschappelijke regeling LANDER volgens de WSW.
Website
Financiële informatie (bedragen x € 1.000)
Rekening 2019
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2025
Bijdrage gemeente
2.090
2.508
2.470
2.080
Resultaat
Eigen vermogen
1.798
5.505
1.608
2.100
Vreemd vermogen
17.070
16.961
16.837
13.379
Toelichting financiële ontwikkelingen
Vennootschappen
- Vennootschappen BV Logistics Valley Rivierenland
BV Logistics Valley Rivierenland
Omschrijving
Logistics Valley Rivierenland is een samenwerkingsverband tussen logistieke ondernemingen, lokale en regionale overheden en onderwijs (de zogenaamde triple-helix), met als missie ‘samen sterk voor logistiek in Rivierenland’. Daartoe zet zij in op drie kerntaken:
- Logistics Valley Rivierenland bouwt een bestuurlijk fundament met strategische stakeholders uit de triple helix.
- Logistics Valley Rivierenland zet in op ondernemersgedreven initiatieven en projecten van bestaande logistieke ondernemers in de Regio Rivierenland. Via deze initiatieven plukken ondernemers de concrete vruchten van samenwerking. Onderwerpen liggen het terrein van arbeidsmarkt, innovatie en duurzaamheid.
- Logistics Valley Rivierenland probeert met alle stakeholders de trots op logistiek in de regio te laten groeien. Via bijeenkomsten in ons clubgebouw (Huis van de Logistiek op Medel), nieuwsbrieven, persuitingen, presentaties en andere communicatie-activiteiten.
Juridische vorm
Stichtingen en verenigingen
Vestigingsplaats
Tiel
Deelnemende partijen
De drie O-s:
Onderwijs
Ondernemers
Overheid: het samenwerkingsverband wordt gevormd door de gemeenten: Tiel, Culemborg, Zaltbommel, West-Betuwe, Maasdriel, West Maas en Waal, Neder-Betuwe en Buren.Deelname is niet verplicht.
De drie Gelderse logistieke hotspots, onderwijs- en kenniscentra als de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en ROC’s en uitvoeringsorganisatie Oost NL zijn bij Logistics Valley aangesloten.Beleidskaders
Openbaar belang en doel
Regio Rivierenland heeft als ambitie in de top 3 van logistieke hotspots in Nederland te komen.
Logistics Valley verbindt ondernemers, overheid en kenniscentra voor een krachtig, duurzaam en innovatief logistiek Gelderland.
Bestuurlijk belang
Stichtingsbestuur. Buren stemgerechtigd en %-aandeel in stemverhouding.
We werken samen aan een sterke Gelderse economie.
Aandeel
Ontwikkelingen
De actuele ontwikkelingen kunt u volgen op de website: www.logisticsvalley.nl/home
Risico's
De weerstandscapaciteit van Logistics Valley Rivierenland is voldoende om de risico’s die we lopen op te vangen. Daarmee zijn er geen risico’s van materiële betekenis in relatie tot de financiële positie waarvoor geen maatregelen zijn getroffen door Logistics Valley Rivierenland.
Activiteiten
Website
Financiële informatie
(Bedragen x € 1.000)Rekening 2019
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2025
Bijdrage gemeente
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Toelichting financiële ontwikkelingen
De cijfers zijn niet bekend.
- Vennootschappen BV Recreatiemaatschappij Uiterwaarde
BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde
Omschrijving
Vanaf 1999 kwamen de deelnemende gemeenten, in hun nieuwe rol van aandeelhouder, meer op afstand te staan. Het onroerend goed werd overgedragen en een afkoopsom werd betaald voor toekomstig beheer. De recreatieschappen kozen voor een model van maatschappelijk ondernemen.
Kernactiviteit: het duurzaam in standhouden, verbeteren en uitbreiden van de openbare recreatief-toeristische infrastructuur in het werkgebied van de (Natuur- en) Recreatieschappen Lingegebied, Nederrijn, Lek en Waal en Over-Betuwe ten behoeve van een breed publiek in het Rivierengebied
Juridische vorm
Overige verbonden partijen
Vestigingsplaats
Kerk-Avezaath
Deelnemende partijen
Gemeenten Buren, Culemborg, Druten, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Maas en Waal, West Betuwe, Giessenlanden, Gorinchem, Leerdam, Arnhem, Lingewaard en Overbetuwe
Beleidskaders
Openbaar belang en doel
Vanaf 1999 kwamen de deelnemende gemeenten, in hun nieuwe rol van aandeelhouder, meer op afstand te staan. Het onroerend goed werd overgedragen en een afkoopsom werd betaald voor toekomstig beheer. De recreatieschappen kozen voor een model van maatschappelijk ondernemen.
Bestuurlijk belang
- Raad van Commissarissen. Gemeenten zijn hierin vertegenwoordigd.
- Algemeen bestuur Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal. Vertegenwoordigd door portefeuillehouder recreatie en toerisme. Stemverhouding: elk lid een stem. Minimale invloed op het beleid van de besloten vennootschap via de vergadering van aandeelhouders. Buren stemgerechtigd met welk %-aandeel in stemverhouding?
Aandeel
Ontwikkelingen
Risico's
Er zijn geen risicovolle ontwikkelingen. Geen financiële risico's: is een besloten vennootschap.
Activiteiten
- Het duurzaam in standhouden, verbeteren en uitbreiden van de openbare recreatief-toeristische infrastructuur in het werkgebied van de (Natuur- en) Recreatieschappen Lingegebied, Nederrijn, Lek en Waal en Over-Betuwe ten behoeve van een breed publiek in het Rivierengebied.
- Beheren van de recreatiegebieden: de Beldert, de Meent en het Eiland van Maurik en de routes bewegwijzering.
Website
Financiële informatie
(Bedragen x € 1.000)Rekening 2019
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2025
Bijdrage gemeente
Resultaat
Eigen vermogen
33.155
33.193
Vreemd vermogen
Toelichting financiële ontwikkelingen
- Vennootschappen NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Omschrijving
BNG is onze huisbankier. Als aandeelhouder profiteren we van het dividend van de BNG. Dit is een algemeen dekkingsmiddel.
Juridische vorm
Overige verbonden partijen
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemende partijen
De N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is een bank die volledig in overheidsbezit is. De helft van de aandelen is van de Staat. De andere 50% is van de gemeenten, hoogheemraadschappen en provincies.
De gemeente is vanwege de financiële verhoudingen met het Rijk verplicht een bankrekeningnummer bij de BNG te openen. Hierop worden de algemene uitkering en andere rijksvoorschotten uitbetaald.Beleidskaders
Er zijn talloze (wettelijke) beleidskaders waar de BNG aan moet voldoen zoals de Nederlandse of Europese fiscale en financiële regelgeving, beloningsbeleid voor instellingen en het dividendbeleid. De aandeelhouders hebben geen bemoeienis met
de dagelijke gang van zaken binnen de bank. Jaarlijks wordt in de algemene vergadering van aandeelhouders een besluit genomen over de hoogte van de dividenduitkering.Openbaar belang en doel
De BNG draagt bij aan de algemene dekkingsmiddelen van onze gemeentelijke organisatie. De NV Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. Dat leidt voor de inwoners tot zo laag mogelijke kosten voor maatschappelijke voorzieningen.
Bestuurlijk belang
De aandeelhouders oefenen invloed uit door de vertegenwoordiging in de aandeelhoudersvergadering. Het aantal aandelen van de BNG bedraagt 55.690.720. We bezitten 23.953 aandelen. Dit is 0,04% van het totaal aan aandelen.
Aandeel
Ontwikkelingen
Risico's
Het risicobeheer van BNG Bank is gericht op handhaving van het veilige risicoprofiel van de bank zoals dat tot uitdrukking komt in de uitstekende externe ratings. In 2017 is de hoogst haalbare risicorating behaald.
Daarnaast bleef de BNG binnen haar zogenoemde Risk Appetite, die is vastgelegd in het Risk Appetite Statement 2017. Deze risicorapportage wordt ieder kwartaal opgesteld door BNG Risk Management en wordt in 2019 doorontwikkeld.De bank hanteert een streng beveiligingsbeleid, interne richtlijnen en procedures om de veiligheid van de bedrijfsvoering te waarborgen en te voldoen aan relevante wet- en regelgeving. Naast de aanwezige procedurele en technische beveiligingsmaatregelen worden medewerkers
getraind om het risicobewustzijn scherp te houden. Een belangrijk punt van aandacht is de beperking en beheersing van de beveiligingsrisico’s die een gevolg zijn van internetgerelateerde dreigingen.De weerstandscapaciteit van de Bank Nederlandse Gemeenten is wel voldoende om de risico’s die we lopen op te vangen. Daarmee zijn er geen risico’s van materiële betekenis in relatie tot de financiële positie waarvoor geen maatregelen zijn getroffen door de Bank Nederlandse Gemeenten.
Activiteiten
BNG is onze huisbankier. Als aandeelhouder profiteren we van het dividend van de BNG. Dit is een algemeen dekkingsmiddel.
Website
Financiële informatie
(Bedragen x € 1.000)Rekening 2019
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2025
Bijdrage gemeente
-68
-30
-30
-30
-30
Resultaat
Eigen vermogen
4.887.000
5.097.000
4.900.000
4.900.000
Vreemd vermogen
144.802.000
162.129.000
170.000.000
170.000.000
Toelichting financiële ontwikkelingen
Vanaf 2020 is de dividenduitkering onzekerder geworden door de richtlijnen van de ECB in onzekere economische tijden door de coronamaatregelen. De ECB heeft de algemene richtlijn aan banken meegegeven om voorlopig geen
dividenduitkeringen te doen of om deze in ieder geval tot na 1 januari 2021 uit te stellen. DE BNG is wel van plan om uitgesteld dividenduitkeringen te doen op een nader te bepalen tijdstip, gezien ook haar bijzondere positie. - Vennootschappen NV Vitens
NV Vitens
Omschrijving
Vitens is onze drinkwaterleverancier en het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland. Ze voorzien de provincies Friesland, Overijssel, Flevoland, Gelderland en Utrecht en een aantal gemeenten in Noord-Holland en Drenthe van betrouwbaar drinkwater.
Juridische vorm
Vennootschappen
Vestigingsplaats
Utrecht
Deelnemende partijen
De aandelen van Vitens zijn voor 100% in handen van provincies en gemeenten. Het dagelijkse bestuur van het drinkwaterbedrijf is in handen van de verschillende raden en commissies. Deelname is niet verplicht, maar de aandelen zijn moeilijk verhandelbaar.
Beleidskaders
De gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens zijn de aandeelhouders. Wij hebben geen directe bemoeienis met de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf. Twee keer per jaar is er een aandeelhoudersvergadering. Dan wordt er gestemd over nieuwe tariefvoorstellen en wordt het jaarverslag besproken. De publieke aandeelhouders krijgen jaarlijks dividend uitgekeerd.
Openbaar belang en doel
Vitens draagt bij aan onze algemene dekkingsmiddelen.
Het continu leveren van topkwaliteit drinkwater tegen een lage prijs blijft altijd de kerntaak van Vitens. Door innovatie en efficiënte bedrijfsvoering wil Vitens de operationele kosten laag houden zonder af te doen aan kwaliteit of leveringscontinuïteit.Bestuurlijk belang
Het aantal aandelen van Vitens bedraagt 5.777.247. De gemeente Buren bezit 24.035 aandelen. Dit is 0,416%.
Aandeel
Ontwikkelingen
Het jaarplan 2020-2022 van Vitens laat een trendbreuk zien ten opzichte van 2019. Belangrijkste ontwikkelingen die hieraan ten grondslag liggen zijn:
- Meer vraag naar drinkwater, waardoor investeringen nodig zijn in extra capaciteit;
- Op basis van investeringsprognose bovengrondse infrastructuur loopt het investeringsbedrag verder op;
- De investeringsprognose Ondergrondse Infra model laat een stijging zien in de vervanging van leidingen. Meer leidingen worden gesaneerd om het aantal storingen en de bijbehorende Ondermaatse Leverings Minuten (OLM) niet te laten stijgen;
- De uitvoering van het Strategisch Initiatief Reserves is in volle gang om in de komende tien jaar de Reserves tot het benodigde niveau op te bouwen;
- De investeringen in Bedrijfsvoering nemen de komende jaren toe. Dit om Vitens te faciliteren om data gestuurd water te maken en te leveren. Denk hierbij bijv. aan de implementatie van SAP/HANA en cybersecurity;
- Blijvend hoog niveau aan nieuwe aansluitingen (economische hoogconjunctuur);
- Klimaatverandering met extremere periodes van droogte en natheid.
Op de langere termijn verwacht Vitens het hogere investeringsniveau nodig te hebben om aan de drinkwatervraag te kunnen blijven voldoen, de effecten van klimaatverandering op te kunnen vangen en te voldoen aan wet- en regelgeving. Deze ontwikkeling heeft zijn weerslag op het balanstotaal (toename), rentedragende schulden (toename aan te trekken financiering), solvabiliteit en het uit te keren dividend. Deze ontwikkelingen zijn meegenomen in de herziening van het financieel beleid zoals in het voorjaar van 2019 door de AvA is goedgekeurd.
Risico's
Door het onder druk staan van de resultaten van Vitens zal de didivenduitkering Vitens lager uitvallen dan voorheen.
De weerstandscapaciteit van Vitens is wel voldoende om de risico’s die we lopen op te vangen. Daarmee zijn er geen risico’s van materiële betekenis in relatie tot de financiële positie waarvoor geen maatregelen zijn genomen.
Activiteiten
Vitens heeft een belangrijke taak in de samenleving. Dit is de plicht om te zorgen voor goed en genoeg drinkwater voor de samenleving en daarbij hoort bij dat Vitens zich verantwoord gedragen. Door economische groei, bevolkingsgroei en klimaatverandering zal de vraag naar drinkwater alleen maar toenemen.
Website
Financiële informatie
(Bedragen x € 1.000)Rekening 2019
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2025
Bijdrage gemeente
-18
-30
-30
-30
Resultaat
Eigen vermogen
533.200
533.200
533.200
Vreemd vermogen
1.766.500
1.766.500
1.766.500
1.766.500
Toelichting financiële ontwikkelingen
Door wettelijke regels zijn vanaf 2019 de dividenduitkeringen van waterleveranciers zoals Vitens aan banden gelegd. Daarnaast is het aandeelhoudersbesluit genomen om de dividenduitkering over 2019 in 2020 op 0 te stellen, ook in verband met grote investeringen.