Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Algemeen
Op basis van meerjarenplanningen voeren we jaarlijks onderhoudswerkzaamheden uit aan de civieltechnische kunstwerken. Bij de uitvoering hanteren we de uitgangspunten en de randvoorwaarden die vastliggen in het beheerplan Civieltechnische kunstwerken 2020 t/m 2025. Wij beheren een areaal van 556 civieltechnische kunstwerken. Hieronder vallen:

  1. Beschoeiingen;
  2. Bruggen - fiets/voetbruggen, verkeersbruggen en duikerbruggen;
  3. Duikers - rechthoekige en buisvormige duikers;
  4. Overige civiele kunstwerken - keermuur, veerstoep, vijverbak en steigers.

Beleid
De actuele beleidskaders uit 2016 zijn overgenomen in de oplegnotitie van de beheerplannen 'Integraal overzicht beheerplannen openbare ruimte 2020'. De oplegnotitie dient als voortgezet kader voor de periode 2020 tot en met 2025. Het beheerplan Civiele Kunstwerken 2020 t/m 2025 is één van de onderleggers van deze oplegnotitie. Het kwaliteitsniveau is vastgesteld op het niveau Aandacht. De toegepaste beheersystematiek is gelijk aan de ontwikkelde beheersystematiek openbare ruimte van de CROW.

Financiële middelen

  • Voor klein onderhoud is in 2022 € 35.300 beschikbaar, plus het restant van 2021 welke nu nog niet inzichtelijk is. Dit budget is bedoeld voor inspectie, reinigen en kleine herstelmaatregelen. Het gaat hier om jaarlijks terugkerende kosten;
  • Voor groot onderhoud is in 2022 € 24.400 beschikbaar,  plus het restant van 2021 welke nu nog niet inzichtelijk is.  Groot onderhoud betreft onder andere vervangen van voegovergangen of grootschalig herstel van betonconstructies (bruggen) en grootschalig herstellen van duikers (relinen). Groot onderhoud bekostigen we uit een reeds gevormde voorziening. Deze kosten komen periodiek (niet jaarlijks) voor;
  • Voor vervanging is in 2022 € 162.900 beschikbaar, plus het restant van 2021 welke nu nog niet inzichtelijk is. Dit budget is bedoeld voor het vervangen van duikers;
  • De voorziening is toereikend om het onderhoudsprogramma uit te voeren.

Risico's

  • Door zwaarder en breder verkeer op de wegen wordt de berm zwaarder belast, wat een verzakking van het talud (de berm) van de watergangen kan betekenen. Om de fundatie van de wegen in stand te houden moet er meer en hogere beschoeiing worden geplaatst. Dit brengt extra aanleg- en beheerkosten met zich mee;
  • Door onderhoudswerkzaamheden aan watergangen (baggeren) storten steeds vaker bermen in. Dit ondervangen we door het plaatsen van beschoeiingen. Dit brengt extra aanleg- en beheerkosten met zich mee;
  • Bij vervanging van duikers wordt door het waterschap een grotere diameter geëist, wat extra aanleg- en beheerkosten met zich meebrengt.
Deze pagina is gebouwd op 10/29/2021 10:38:12 met de export van 10/29/2021 10:25:21