Programmaplan

2. Fysieke leefomgeving

Naam activiteit

Jaar realisatie

2.1.1 Verduurzamen openbare ruimte

2022

Thema’s als hittestress, wateroverlast, circulaire economie en biodiversiteit staan momenteel stuk voor stuk hoog op de agenda. Gedegen beheer draagt bij aan het oplossen van deze grote maatschappelijke uitdagingen. Daarom leggen we in onze beheerplannen ook de verbinding met onze strategische opgaven zoals duurzaamheid.  

2.1.2 Vertalen landschapsontwikkelingsplan naar omgevingsvisie

2022

Bij het opstellen van het definitieve omgevingsplan moet aan alle vereisten van de Omgevingswet worden voldaan. Er zal een goede balans moeten worden nagestreefd tussen behoud, bescherming, gebruik, beheer en ontwikkeling in de fysieke leefomgeving. Dat vraagt om een integrale afweging van alle aspecten die gevolgen hebben voor de fysieke leefomgeving óf gevolgen voor de mens door
die fysieke leefomgeving.

2.1.3 Uitvoeren reguliere werkzaamheden

2022

Op het gebied van het openbaar groen ronden wij in 2022 een uitvoeringsprogramma achterstallig groen af. Op het gebied van wegen (rehabilitaties) speelt het volgende: De Ommerenwal in Ommeren en de Grasbroeksteeg in Zoelen hebben een nieuwe fundering nodig. In 2022 gaan we deze benodigde werkzaamheden uitvoeren.

2.2.1 Vaststellen nieuw gemeentelijk verkeer- en vervoersplan

2022

Het huidige gemeentelijk verkeer- en vervoersplan is opgesteld in 2005 en kan niet meer als een samenhangend verkeer- en vervoersbeleid worden beschouwd. Gezien de nieuwe ontwikkelingen op landelijk en lokaal niveau is het noodzakelijk om de visie op het verkeer en vervoer te actualiseren. Gekozen is om de omgevingsvisie en mobiliteitsvisie gelijk op te laten lopen. Vanwege uitstel van de Omgevingswet leggen wij het gemeentelijk verkeer- en vervoersplan midden 2022 aan u voor.

2.2.2 Realiseren uitvoeringsplan mobiliteit regio 2019-2022

2022

In het Uitvoeringsplan Mobiliteit 2019-2022 staan acht hoofdopgaven. Dit zijn:

  • Verbeteren van (internationale) verbindingen
  • Robuust hoofdwegennet en leefbare kernen
  • Kwalitatieve spoorverbindingen voor bereikbaarheid van banen
  • Toekomstbestendig en veilig fietsnetwerk
  • Sterk en verbindend openbaar vervoer
  • Overstap naar schone mobiliteit
  • Inspelen op nieuwe trends: slimme mobiliteit
  • Slimme logistiek

Verder werken wij mee aan de ontwikkeling van een regionale visie op het strategisch plan verkeersveiligheid 2030. Hiermee gaan we structureel aandacht schenken aan verkeersveiligheid, door risico’s in kaart te brengen en maatregelen te nemen.

2.3.1 Opstellen lokaal realisatieplan Regionale Klimaat Adaptatie Strategie

2022

In 2022 stellen wij een Lokale Adaptatie Strategie (LAS) en bijbehorend uitvoeringsplan op voor het uitvoeren van de Regionale Klimaat Adaptatie Strategie (RAS), inclusief regionale uitvoeringsagenda. Samen met inwoners in de kernen en andere stakeholders, bijvoorbeeld in de agrarische sector, werken we de thema’s uit in concrete maatregelen tegen bijvoorbeeld verdroging of wateroverlast bij zwaardere buien. We koppelen de diverse maatregelen ook aan andere opgaven, zoals het vergroten van de biodiversiteit.

2.3.2 Vaststellen beleidsplan circulaire economie

2022

In 2022 doen we een verkenning circulaire economie.  Op basis daarvan starten we in onze gemeente met “het goede gesprek” over hergebruik in Buren. Dat uiteraard met inwoners, verenigingen, ondernemers en andere stakeholders als de Avri. Daarna kunnen we het lokale beleid op de resultaten daarvan afstemmen. Lokaal beleid zoals beheer, woningbouw en de gemeentelijke voorbeeldrol, bijvoorbeeld voor circulair inkopen.
Daarbij gaat het ook om afvalscheiding en recyclen, en het stimuleren van bedrijven om producten te repareren of duurzame soorten grondstoffen te gebruiken. Als gemeente geven we dan invulling aan de circulaire economie, waarbij afval recyclen en restafval verminderen een wettelijke taak is.

2.3.3 Uitvoeren Energietransitie

2030

Na de vaststelling van de beleidskaders voor zonne- en windenergie en de Regionale Energie Strategie zijn in 2021 ook de eerste pilots voor kleine windmolens en toepassing van zonnepanelen in tuin of op erf opgepakt. In 2022 verbreden we die concrete aanpak door beleid te ontwikkelen voor het stimuleren van zon-op-dak en het verduurzamen van monumenten. Ook zullen we de eerste stappen zetten richting RES2.0 waarin nadrukkelijk ook aandacht is voor andere bronnen als waterkracht en de opslag van energie.
In 2022 zetten we ook de eerste stappen voor de realisatie van initiatieven voor kleinere windmolens bij bedrijven en de ruimtelijke behandeling van de eerste initiatieven voor zonnevelden op land of op water.

Kengetallen

Naam kengetal

Streef

Werkelijk

Begroting

waarde

2013

2017

2019

2021

2022

2025

Doden na verkeersongeval

0,00

3,00

0,00

2,00

0,00

0,00

Toelichting kengetal

Het aantal doden na verkeersongevallen in onze gemeente.

Toelichting ontwikkeling

Uiteraard is het ons doel om het aantal doden bij verkeersongevallen per jaar te verminderen. In 2022 wordt de mobiliteitsvisie vastgesteld. Daarmee willen we het aantal verkeersongevallen laten verminderen. Gegevens uit voortgaande jaren worden bepaald door de BLIQ Verkeersveiligheidsrapportage 2016 t/m 2020 van STAR (Smart Traffic According Rapporting) gebaseerd op gegevens van politie en verzekeraars. De waardes voor 2022 t/m 2025 zijn gewenste inschattingen.

Gewonden na verkeersongeval

0,00

12,00

15,00

8,00

7,00

4,00

Toelichting kengetal

Het aantal gewonden na verkeersongevallen in onze gemeente.

Toelichting ontwikkeling

Uiteraard is het ons doel om het aantal gewonden bij verkeersongevallen per jaar te verminderen. In 2022 wordt de mobiliteitsvisie vastgesteld. Daarmee willen we het aantal verkeersongevallen laten verminderen. Gegevens uit voortgaande jaren worden bepaald door de BLIQ Verkeersveiligheidsrapportage 2016 t/m 2020 van STAR (Smart Traffic According Rapporting) gebaseerd op gegevens van politie en verzekeraars. De waardes voor 2022 t/m 2025 zijn inschattingen.

Verkeersongevallen

0,00

148,00

113,00

111,00

107,00

95,00

Toelichting kengetal

Het aantal verkeersongevallen in onze gemeente

Toelichting ontwikkeling

Uiteraard is het ons doel om het aantal verkeersongevallen per jaar te verminderen. In 2022 wordt de mobiliteitsvisie vastgesteld. Daarmee willen we het aantal verkeersongevallen laten verminderen. Gegevens uit voortgaande jaren worden bepaald door de BLIQ Verkeersveiligheidsrapportage 2016 t/m 2020 van STAR (Smart Traffic According Rapporting) gebaseerd op gegevens van politie en verzekeraars.

Verbonden partijen

Naam

Bestuurlijk belang en doel

Bijdrage
2022

Avri

Afval
De Avri is verantwoordelijk voor de afvalinzameling in onze gemeente. In 2019 is het omgekeerd inzamelen van grondstoffen in de regio ingevoerd. Dit heeft een positief effect gehad op de hoeveelheid ingezamelde restafval.
Het ingevoerde beleid wordt ook in 2022 verder voortgezet met als doel een verdere reductie van restafval en inzameling van zo schoon mogelijke grondstoffen.

IBOR
De Avri verricht voor onze gemeente het beheer van en onderhoud aan de openbare ruimte. Ook de samenhangende klachten en meldingen vallen onder deze werkzaamheden.

355

Activiteiten

  • In 2022 zal de Avri, mede op verzoek van het algemeen bestuur, veel aandacht hebben voor gedragsverandering van inwoners ten aanzien van afval scheiden. Het niet juist aanbieden van afval zorgt voor afgekeurde ladingen grondstoffen, waardoor veel extra kosten ontstaan die met meer voorlichting voorkomen kunnen worden. Zowel de Avri als de inwoners zijn beide gebaat bij (het verschaffen van) meer duidelijkheid over wat optimaal scheidingsgedrag is en hoe we dit samen kunnen bereiken.
  • Avri gaat samen met gemeenten kijken hoe we in de toekomst om zullen gaan met de opbrengsten van oud papier voor verenigingen. De verenigingen halen momenteel oud papier op als pilot in ruil voor een vergoeding. In 2022 zal de inzameling door de verenigingen op dezelfde wijze doorgaan.
  • Avri zal in het kader van de transitie naar de circulaire economie meer mogelijkheden bekijken voor innovatieve, hoogwaardige verwerkingsopties van afval en grondstoffen. Het is daarom niet uit te sluiten dat er meer circulaire activiteiten vanaf 2022 gaan plaatsvinden/worden onderzocht.

IBOR
Er zal een vervolg worden gegeven aan de uitkomsten van het vervolgonderzoek IBOR-taken. Hierin zijn diverse toekomstscenario’s verder uitgewerkt. Afhankelijk van het overleg zoals in het najaar 2021 wordt gevoerd met de gemeenteraad, volgen hieruit concrete vervolgacties en/of –voorstellen. Uitwerking hiervan zal naar verwachting een deel van 2022 beslaan.

Deze pagina is gebouwd op 10/29/2021 10:38:12 met de export van 10/29/2021 10:25:21