Naam activiteit | Jaar realisatie |
---|---|
2.1.1 Verduurzamen openbare ruimte | 2022 |
Thema’s als hittestress, wateroverlast, circulaire economie en biodiversiteit staan momenteel stuk voor stuk hoog op de agenda. Gedegen beheer draagt bij aan het oplossen van deze grote maatschappelijke uitdagingen. Daarom leggen we in onze beheerplannen ook de verbinding met onze strategische opgaven zoals duurzaamheid. | |
2.1.2 Vertalen landschapsontwikkelingsplan naar omgevingsvisie | 2022 |
Bij het opstellen van het definitieve omgevingsplan moet aan alle vereisten van de Omgevingswet worden voldaan. Er zal een goede balans moeten worden nagestreefd tussen behoud, bescherming, gebruik, beheer en ontwikkeling in de fysieke leefomgeving. Dat vraagt om een integrale afweging van alle aspecten die gevolgen hebben voor de fysieke leefomgeving óf gevolgen voor de mens door | |
2.1.3 Uitvoeren reguliere werkzaamheden | 2022 |
Op het gebied van het openbaar groen ronden wij in 2022 een uitvoeringsprogramma achterstallig groen af. Op het gebied van wegen (rehabilitaties) speelt het volgende: De Ommerenwal in Ommeren en de Grasbroeksteeg in Zoelen hebben een nieuwe fundering nodig. In 2022 gaan we deze benodigde werkzaamheden uitvoeren. | |
2.2.1 Vaststellen nieuw gemeentelijk verkeer- en vervoersplan | 2022 |
Het huidige gemeentelijk verkeer- en vervoersplan is opgesteld in 2005 en kan niet meer als een samenhangend verkeer- en vervoersbeleid worden beschouwd. Gezien de nieuwe ontwikkelingen op landelijk en lokaal niveau is het noodzakelijk om de visie op het verkeer en vervoer te actualiseren. Gekozen is om de omgevingsvisie en mobiliteitsvisie gelijk op te laten lopen. Vanwege uitstel van de Omgevingswet leggen wij het gemeentelijk verkeer- en vervoersplan midden 2022 aan u voor. | |
2.2.2 Realiseren uitvoeringsplan mobiliteit regio 2019-2022 | 2022 |
In het Uitvoeringsplan Mobiliteit 2019-2022 staan acht hoofdopgaven. Dit zijn:
Verder werken wij mee aan de ontwikkeling van een regionale visie op het strategisch plan verkeersveiligheid 2030. Hiermee gaan we structureel aandacht schenken aan verkeersveiligheid, door risico’s in kaart te brengen en maatregelen te nemen. | |
2.3.1 Opstellen lokaal realisatieplan Regionale Klimaat Adaptatie Strategie | 2022 |
In 2022 stellen wij een Lokale Adaptatie Strategie (LAS) en bijbehorend uitvoeringsplan op voor het uitvoeren van de Regionale Klimaat Adaptatie Strategie (RAS), inclusief regionale uitvoeringsagenda. Samen met inwoners in de kernen en andere stakeholders, bijvoorbeeld in de agrarische sector, werken we de thema’s uit in concrete maatregelen tegen bijvoorbeeld verdroging of wateroverlast bij zwaardere buien. We koppelen de diverse maatregelen ook aan andere opgaven, zoals het vergroten van de biodiversiteit. | |
2.3.2 Vaststellen beleidsplan circulaire economie | 2022 |
In 2022 doen we een verkenning circulaire economie. Op basis daarvan starten we in onze gemeente met “het goede gesprek” over hergebruik in Buren. Dat uiteraard met inwoners, verenigingen, ondernemers en andere stakeholders als de Avri. Daarna kunnen we het lokale beleid op de resultaten daarvan afstemmen. Lokaal beleid zoals beheer, woningbouw en de gemeentelijke voorbeeldrol, bijvoorbeeld voor circulair inkopen. | |
2.3.3 Uitvoeren Energietransitie | 2030 |
Na de vaststelling van de beleidskaders voor zonne- en windenergie en de Regionale Energie Strategie zijn in 2021 ook de eerste pilots voor kleine windmolens en toepassing van zonnepanelen in tuin of op erf opgepakt. In 2022 verbreden we die concrete aanpak door beleid te ontwikkelen voor het stimuleren van zon-op-dak en het verduurzamen van monumenten. Ook zullen we de eerste stappen zetten richting RES2.0 waarin nadrukkelijk ook aandacht is voor andere bronnen als waterkracht en de opslag van energie. |
Kengetallen
Naam kengetal | Streef | Werkelijk | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
waarde | 2013 | 2017 | 2019 | 2021 | 2022 | 2025 | |
Doden na verkeersongeval | 0,00 | 3,00 | 0,00 | 2,00 | 0,00 | 0,00 | |
Toelichting kengetal | |||||||
Het aantal doden na verkeersongevallen in onze gemeente. | |||||||
Toelichting ontwikkeling | |||||||
Uiteraard is het ons doel om het aantal doden bij verkeersongevallen per jaar te verminderen. In 2022 wordt de mobiliteitsvisie vastgesteld. Daarmee willen we het aantal verkeersongevallen laten verminderen. Gegevens uit voortgaande jaren worden bepaald door de BLIQ Verkeersveiligheidsrapportage 2016 t/m 2020 van STAR (Smart Traffic According Rapporting) gebaseerd op gegevens van politie en verzekeraars. De waardes voor 2022 t/m 2025 zijn gewenste inschattingen. | |||||||
Gewonden na verkeersongeval | 0,00 | 12,00 | 15,00 | 8,00 | 7,00 | 4,00 | |
Toelichting kengetal | |||||||
Het aantal gewonden na verkeersongevallen in onze gemeente. | |||||||
Toelichting ontwikkeling | |||||||
Uiteraard is het ons doel om het aantal gewonden bij verkeersongevallen per jaar te verminderen. In 2022 wordt de mobiliteitsvisie vastgesteld. Daarmee willen we het aantal verkeersongevallen laten verminderen. Gegevens uit voortgaande jaren worden bepaald door de BLIQ Verkeersveiligheidsrapportage 2016 t/m 2020 van STAR (Smart Traffic According Rapporting) gebaseerd op gegevens van politie en verzekeraars. De waardes voor 2022 t/m 2025 zijn inschattingen. | |||||||
Verkeersongevallen | 0,00 | 148,00 | 113,00 | 111,00 | 107,00 | 95,00 | |
Toelichting kengetal | |||||||
Het aantal verkeersongevallen in onze gemeente | |||||||
Toelichting ontwikkeling | |||||||
Uiteraard is het ons doel om het aantal verkeersongevallen per jaar te verminderen. In 2022 wordt de mobiliteitsvisie vastgesteld. Daarmee willen we het aantal verkeersongevallen laten verminderen. Gegevens uit voortgaande jaren worden bepaald door de BLIQ Verkeersveiligheidsrapportage 2016 t/m 2020 van STAR (Smart Traffic According Rapporting) gebaseerd op gegevens van politie en verzekeraars. |
Verbonden partijen
Naam | Bestuurlijk belang en doel | Bijdrage |
---|---|---|
Avri | Afval IBOR | 355 |
Activiteiten | ||
IBOR |