Programmaplan

3. Sociaal domein

Naam activiteit

Jaar realisatie

3.1.1 Uitvoeren visie sociaal domein

2022

De visie op de transformatie van het sociaal domein is in september 2020 vastgesteld. We vertalen dit naar een plan dat grotendeels in het teken staat van de grote tekorten op Jeugdhulp en Wmo. Daarbij kiezen we een programmatische aanpak. We maken een analyse van de kosten en zoeken naar mogelijkheden deze te beïnvloeden. Daartoe willen we het voorliggend veld doorontwikkelen, de samenwerking met verwijzers versterken en aandacht hebben voor de aansluiting van jeugdhulp en passend onderwijs.

3.1.10 Organiseren beschermd wonen en ambulantisering van de Ggz

2022

Beschermd Wonen en Beschermd Thuis zijn bedoeld voor mensen die door psychische problemen 24 uur per dag zorg of nabijheid nodig hebben. Tot 2023 krijgt centrumgemeente Nijmegen hiervoor de financiële middelen. Vanaf 2023 wordt iedere gemeente zelf verantwoordelijk voor Beschermd Wonen. We gaan intensief samenwerken op het schaalniveau van Gelderland Zuid. We maken afspraken over de verdeling van financiële middelen, de inkoop van zorg en het contractmanagement. Regionale voorzieningen blijven nodig naast lokale voorzieningen. Ook gaan we voor de doelgroep ambulante zorg te organiseren. We willen de inzet van zware zorg voorkomen. We zijn een pilot gestart met een wijk Ggz team. Dit team werkt nauw samen met ons sociaal team, huisartsen, het welzijnswerk en algemeen maatschappelijk werk. Ook wordt samengewerkt met ervaringsdeskundigen. In het najaar van 2022 gaan we deze pilot evalueren. We bekijken of de inzet een structureel vervolg moet krijgen.

3.1.11 Aanpakken huiselijk geweld en kindermishandeling

2022

De vijftien gemeenten in de regio Gelderland Zuid werken samen in de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. Samen hebben we een nieuwe regioaanpak Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (HGKM) opgesteld. Het doel van de aanpak is het zoveel mogelijk voorkomen, stoppen en blijvend oplossen van geweld in afhankelijkheidsrelaties. De regioaanpak vergroot het zicht op de problematiek en het versterken van het handelingsvermogen van professionals. In 2022 wordt een lokale aanpak opgesteld. We willen de samenwerking versterken tussen Veilig Thuis, het sociaal team en andere partijen in de veiligheidsketen.

3.1.2 Door ontwikkelen sociaal team

2022

We willen het kostenbewustzijn verhogen in het sociaal team. We gaan hierbij ook de huisartsen betrekken, aangezien zij een belangrijke toegang zijn tot jeugdzorg. Een praktijkondersteuner is inmiddels nauw betrokken bij de toegang tot jeugdzorg. We zetten waar mogelijk en nodig lichte hulpverlening in of zoeken naar oplossingen waarbij verblijf of zware specialistische zorg voorkomen.
We werken aan methodische vraagverheldering en deskundigheidsbevordering,  onder meer op het terrein van Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (HGKM), de herkenning van Ggz problematiek en complexe echtscheidingen. Ook hebben we aandacht voor de kwaliteit van de gezins- en ondersteuningsplannen.
In sociale kernteams bespreken we maandelijks complexe casussen met maatschappelijke partners. Ook de politie en woningstichting gaan deelnemen aan de overleggen. Hiermee hebben we ook aandacht voor veiligheid en overlast. Daarnaast sluit ook het Wijk GGZ team aan. Het doel is escalatie van problemen zoveel mogelijk te voorkomen.

3.1.3 Ontwikkelen sturingsinformatie

2022

We monitoren actief het kostenverloop in het sociaal domein. We krijgen zo beter zicht op onze financiële inzet en de effecten daarvan. We stellen prioriteiten, benoemen maatschappelijke doelen en bijbehorende indicatoren. Op die manier maken we goede monitoring, evaluatie en doorontwikkeling mogelijk.

3.1.4 Uitvoeren preventieplan

2022

In 2021 heeft u een besluit genomen over het preventieplan dat wij samen hebben ontwikkeld met partners. We monitoren de voortgang en hebben aandacht voor de resultaten die geboekt worden. Daarbij kijken we naar de impact voor inwoners en naar de financiële gevolgen voor de gemeente.

3.1.5 Realiseren nieuw aanbod Burense visie op kind

2022

In samenwerking met onze LEA- en VVE-partners werken we aan het vergroten van kansengelijkheid voor kinderen in de gemeente Buren. We bepalen samen hoe beschikbare middelen besteed worden. We zetten in op een doorlopende leerlijn, een betere verbinding tussen kinderopvang en onderwijs en ook een betere koppeling tussen zorg en onderwijs.

3.1.6 Leveren bijdrage aan het verder verbeteren (inkoop) van de DVO Jeugd/Wmo

2023

De huidige dienstverleningsovereenkomst Jeugd/Wmo (DVO) loopt af per 1 januari 2023. De zes betrokken gemeenten in Rivierenland willen de samenwerking op het gebied van contractmanagement en inkoop van voorzieningen Jeugd/Wmo verbeteren, Daarover maken we nieuwe afspraken. Verder wordt er in 2022 een inkooptraject gestart voor nieuwe contracten met zorgaanbieders Jeugd/Wmo. Met regionale pilots willen we de kwaliteit van zorg en onze sturingsmogelijkheden verbeteren.

3.1.7 Actualiseren verordening Jeugd/Wmo

2022

We beoordelen of het aanscherpen van de huidige verordeningen wenselijk en mogelijk is. Daarnaast wordt onderzocht of het wenselijk is een integrale verordening Jeugd/Wmo op te stellen. In verband met de transformatie van het sociaal domein is het uitgangspunt om integraal te werken. Het samenvoegen van de verordeningen Jeugd en Wmo draagt hier mogelijk aan bij.

3.1.8 Invoeren Wet inburgering

2022

Op 1 januari 2022 gaat de (nieuwe) Wet Inburgering in. Gemeenten worden verantwoordelijk voor de uitvoering van die wet. Doel is dat alle inburgeringsplichtigen snel en volwaardig meedoen in onze samenleving. Het liefst via betaald werk. Daarvoor moeten inburgeringsplichtigen zo snel mogelijk de Nederlandse taal leren. Ook moeten zij kennis hebben van de Nederlandse maatschappij. Verder moeten inburgeringsplichtigen naar vermogen gaan participeren in de Nederlandse samenleving.

3.1.9 Verbeteren samenwerking jeugdzorg

2023

In opdracht van de VNG werken we aan het opstellen van een Gelderse verbeteragenda jeugdbescherming. Aanleiding is het rapport ‘Kwetsbare kinderen onvoldoende beschermd’ van de Inspectie Gezondheidszorg en jeugd. We werken in Gelderland met de zeven jeugdzorgregio's en de gecertificeerde instellingen samen aan deze verbeteragenda. Onze ambitie is te komen tot een verkorting van de jeugdbeschermingsketen. We willen dat het beschermingstraject voor gezinnen overzichtelijker, transparanter en eenvoudiger wordt.

Kengetallen

Naam kengetal

Streef

Werkelijk

Begroting

waarde

2013

2017

2019

2021

2022

2025

Financiële informatie Wmo en Jeugd

13.173.000,00

17.296.000,00

17.119.000,00

17.124.000,00

Toelichting kengetal

Het saldo van verschillende taakvelden die betrekking hebben op Wmo en Jeugd. De taakvelden zijn:

  • Onderwijsbeleid en leerlingzaken
  • Samenkracht en burgerparticipatie
  • Wijkteams
  • Maatwerkvoorziening (Wmo)
  • Maatwerkdienstverlening 18+
  • Maatwerkdienstverlening 18-
  • Geëscaleerde zorg 18-
  • Geëscaleerde zorg 18+

Toelichting ontwikkeling

Uitgaven voor Jeugd

6.026.000,00

9.027.000,00

8.962.000,00

9.008.000,00

Toelichting kengetal

Het saldo van verschillende kostensoorten over Jeugd. Deze kostensoorten zijn:

  • Jeugdzorg ZIN
  • Jeugdzorg Landelijk Transitie Arrangement
  • Jeugdzorg PGB
  • Jeugdbescherming
  • Jeugdreclassering
  • Jeugd: drang en dwang
  • Jeugd: spoedeisende zorg

Toelichting ontwikkeling

Uitgaven voor Wmo

3.459.000,00

4.260.000,00

4.191.000,00

4.191.000,00

Toelichting kengetal

Het saldo van verschillende kostensoorten over Wmo. Deze kostensoorten zijn:

  • Wmo: woningaanpassingen/woonvoorzieningen
  • Wmo: vervoer/rolstoelen
  • Wmo: huishoudelijke ondersteuning
  • Wmo: individuele begeleiding
  • Wmo: dagbesteding
  • Wmo: vervoer (BG)
  • Wmo: PGB immaterieel
  • Wmo: PGB materieel

Toelichting ontwikkeling

Unieke klanten per jaar Jeugdwet

822,00

962,00

Toelichting kengetal

Het totaal aantal unieke klanten per jaar voor de Jeugdwet.

Toelichting ontwikkeling

Unieke klanten per jaar Wmo

1.108,00

1.279,00

Toelichting kengetal

Het totaal aantal unieke klanten per jaar voor de Wmo.

Toelichting ontwikkeling

Unieke verstrekkingen Jeugdwet

1.737,00

2.251,00

Toelichting kengetal

Het totaal van het aantal unieke verstrekkingen voor de Jeugdwet. Er zijn verschillende soorten unieke verstrekkingen:

  • Jeugd ZIN ambulant
  • Jeugd ZIN Dyslexie
  • Jeugd ZIN GGZ
  • Jeugd ZIN jeugdbescherming
  • Jeugd ZIN landelijk
  • Jeugd ZIN verblijf
  • Jeugd PGB ambulant

Toelichting ontwikkeling

Unieke verstrekkingen Wmo

2.481,00

2.976,00

Toelichting kengetal

Het totaal aantal unieke verstrekkingen voor Wmo. Er zijn verschillende soorten unieke verstrekkingen:

  • Begeleiding ZIN
  • Begeleiding PGB
  • HBH ZIN
  • HBH PGB
  • Hulpmiddelen ZIN
  • Hulpmiddelen PGB

Toelichting ontwikkeling

Verbonden partijen

Naam

Bestuurlijk belang en doel

Bijdrage
2022

GGD Gelderland-Zuid

  1. Onze inwoners krijgen informatie over een gezonde leefstijl;
  2. We zorgen ervoor dat zoveel mogelijk kinderen worden ingeënt;
  3. Wij krijgen informatie hoe het met de gezondheid van onze inwoners is gesteld;
  4. Kinderen kunnen zich op een gezonde manier ontwikkelen;
  5. Ouderen blijven zo lang mogelijk gezond;
  6. We voorkomen infectieziekten zo veel mogelijk;
  7. We inspecteren de kinderdagverblijven volgens de wettelijke normen

1.073

Activiteiten

  • Inzicht bieden in de gezondheidssituatie van inwoners, door onderzoek en monitoring.
  • Bevorderen van gezondheid, door advies en uitvoering, zodat inwoners kunnen meedoen.
  • Organiseren van preventie in het sociaal domein, door verbindingen te leggen tussen domeinen, netwerken te versterken, doelstellingen te formuleren en samenwerkingsafspraken te maken.
  • Inzet voor een gezonde jeugd, waaronder uitvoering jeugdgezondheidszorg.
  • Inzet op kwetsbare doelgroepen.
  • Beschermen en bewaken van gezondheid door infectieziektebestrijding en medische milieukunde.
  • Vangnettaken.
  • Veilig Thuis.
  • Toezichthouder Wmo en Kinderopvang.
  • Netwerkaanpak zorg en veiligheid.
  • Netwerkaanpak veilige en gezonde leefomgeving.

Werkzaak

Een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW).

2.080

Activiteiten

De uitvoering van de WSW voor de werkzoekenden uit onze gemeente die op 31-12-2014 een dienstverband hadden bij de gemeenschappelijke regeling LANDER volgens de WSW.

Deze pagina is gebouwd op 10/29/2021 10:38:12 met de export van 10/29/2021 10:25:21