Naam activiteit | Jaar realisatie |
---|---|
3.1.1 Uitvoeren visie sociaal domein | 2022 |
De visie op de transformatie van het sociaal domein is in september 2020 vastgesteld. We vertalen dit naar een plan dat grotendeels in het teken staat van de grote tekorten op Jeugdhulp en Wmo. Daarbij kiezen we een programmatische aanpak. We maken een analyse van de kosten en zoeken naar mogelijkheden deze te beïnvloeden. Daartoe willen we het voorliggend veld doorontwikkelen, de samenwerking met verwijzers versterken en aandacht hebben voor de aansluiting van jeugdhulp en passend onderwijs. | |
3.1.10 Organiseren beschermd wonen en ambulantisering van de Ggz | 2022 |
Beschermd Wonen en Beschermd Thuis zijn bedoeld voor mensen die door psychische problemen 24 uur per dag zorg of nabijheid nodig hebben. Tot 2023 krijgt centrumgemeente Nijmegen hiervoor de financiële middelen. Vanaf 2023 wordt iedere gemeente zelf verantwoordelijk voor Beschermd Wonen. We gaan intensief samenwerken op het schaalniveau van Gelderland Zuid. We maken afspraken over de verdeling van financiële middelen, de inkoop van zorg en het contractmanagement. Regionale voorzieningen blijven nodig naast lokale voorzieningen. Ook gaan we voor de doelgroep ambulante zorg te organiseren. We willen de inzet van zware zorg voorkomen. We zijn een pilot gestart met een wijk Ggz team. Dit team werkt nauw samen met ons sociaal team, huisartsen, het welzijnswerk en algemeen maatschappelijk werk. Ook wordt samengewerkt met ervaringsdeskundigen. In het najaar van 2022 gaan we deze pilot evalueren. We bekijken of de inzet een structureel vervolg moet krijgen. | |
3.1.11 Aanpakken huiselijk geweld en kindermishandeling | 2022 |
De vijftien gemeenten in de regio Gelderland Zuid werken samen in de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. Samen hebben we een nieuwe regioaanpak Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (HGKM) opgesteld. Het doel van de aanpak is het zoveel mogelijk voorkomen, stoppen en blijvend oplossen van geweld in afhankelijkheidsrelaties. De regioaanpak vergroot het zicht op de problematiek en het versterken van het handelingsvermogen van professionals. In 2022 wordt een lokale aanpak opgesteld. We willen de samenwerking versterken tussen Veilig Thuis, het sociaal team en andere partijen in de veiligheidsketen. | |
3.1.2 Door ontwikkelen sociaal team | 2022 |
We willen het kostenbewustzijn verhogen in het sociaal team. We gaan hierbij ook de huisartsen betrekken, aangezien zij een belangrijke toegang zijn tot jeugdzorg. Een praktijkondersteuner is inmiddels nauw betrokken bij de toegang tot jeugdzorg. We zetten waar mogelijk en nodig lichte hulpverlening in of zoeken naar oplossingen waarbij verblijf of zware specialistische zorg voorkomen. | |
3.1.3 Ontwikkelen sturingsinformatie | 2022 |
We monitoren actief het kostenverloop in het sociaal domein. We krijgen zo beter zicht op onze financiële inzet en de effecten daarvan. We stellen prioriteiten, benoemen maatschappelijke doelen en bijbehorende indicatoren. Op die manier maken we goede monitoring, evaluatie en doorontwikkeling mogelijk. | |
3.1.4 Uitvoeren preventieplan | 2022 |
In 2021 heeft u een besluit genomen over het preventieplan dat wij samen hebben ontwikkeld met partners. We monitoren de voortgang en hebben aandacht voor de resultaten die geboekt worden. Daarbij kijken we naar de impact voor inwoners en naar de financiële gevolgen voor de gemeente. | |
3.1.5 Realiseren nieuw aanbod Burense visie op kind | 2022 |
In samenwerking met onze LEA- en VVE-partners werken we aan het vergroten van kansengelijkheid voor kinderen in de gemeente Buren. We bepalen samen hoe beschikbare middelen besteed worden. We zetten in op een doorlopende leerlijn, een betere verbinding tussen kinderopvang en onderwijs en ook een betere koppeling tussen zorg en onderwijs. | |
3.1.6 Leveren bijdrage aan het verder verbeteren (inkoop) van de DVO Jeugd/Wmo | 2023 |
De huidige dienstverleningsovereenkomst Jeugd/Wmo (DVO) loopt af per 1 januari 2023. De zes betrokken gemeenten in Rivierenland willen de samenwerking op het gebied van contractmanagement en inkoop van voorzieningen Jeugd/Wmo verbeteren, Daarover maken we nieuwe afspraken. Verder wordt er in 2022 een inkooptraject gestart voor nieuwe contracten met zorgaanbieders Jeugd/Wmo. Met regionale pilots willen we de kwaliteit van zorg en onze sturingsmogelijkheden verbeteren. | |
3.1.7 Actualiseren verordening Jeugd/Wmo | 2022 |
We beoordelen of het aanscherpen van de huidige verordeningen wenselijk en mogelijk is. Daarnaast wordt onderzocht of het wenselijk is een integrale verordening Jeugd/Wmo op te stellen. In verband met de transformatie van het sociaal domein is het uitgangspunt om integraal te werken. Het samenvoegen van de verordeningen Jeugd en Wmo draagt hier mogelijk aan bij. | |
3.1.8 Invoeren Wet inburgering | 2022 |
Op 1 januari 2022 gaat de (nieuwe) Wet Inburgering in. Gemeenten worden verantwoordelijk voor de uitvoering van die wet. Doel is dat alle inburgeringsplichtigen snel en volwaardig meedoen in onze samenleving. Het liefst via betaald werk. Daarvoor moeten inburgeringsplichtigen zo snel mogelijk de Nederlandse taal leren. Ook moeten zij kennis hebben van de Nederlandse maatschappij. Verder moeten inburgeringsplichtigen naar vermogen gaan participeren in de Nederlandse samenleving. | |
3.1.9 Verbeteren samenwerking jeugdzorg | 2023 |
In opdracht van de VNG werken we aan het opstellen van een Gelderse verbeteragenda jeugdbescherming. Aanleiding is het rapport ‘Kwetsbare kinderen onvoldoende beschermd’ van de Inspectie Gezondheidszorg en jeugd. We werken in Gelderland met de zeven jeugdzorgregio's en de gecertificeerde instellingen samen aan deze verbeteragenda. Onze ambitie is te komen tot een verkorting van de jeugdbeschermingsketen. We willen dat het beschermingstraject voor gezinnen overzichtelijker, transparanter en eenvoudiger wordt. |
Kengetallen
Naam kengetal | Streef | Werkelijk | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
waarde | 2013 | 2017 | 2019 | 2021 | 2022 | 2025 | |
Financiële informatie Wmo en Jeugd | 13.173.000,00 | 17.296.000,00 | 17.119.000,00 | 17.124.000,00 | |||
Toelichting kengetal | |||||||
Het saldo van verschillende taakvelden die betrekking hebben op Wmo en Jeugd. De taakvelden zijn:
| |||||||
Toelichting ontwikkeling | |||||||
Uitgaven voor Jeugd | 6.026.000,00 | 9.027.000,00 | 8.962.000,00 | 9.008.000,00 | |||
Toelichting kengetal | |||||||
Het saldo van verschillende kostensoorten over Jeugd. Deze kostensoorten zijn:
| |||||||
Toelichting ontwikkeling | |||||||
Uitgaven voor Wmo | 3.459.000,00 | 4.260.000,00 | 4.191.000,00 | 4.191.000,00 | |||
Toelichting kengetal | |||||||
Het saldo van verschillende kostensoorten over Wmo. Deze kostensoorten zijn:
| |||||||
Toelichting ontwikkeling | |||||||
Unieke klanten per jaar Jeugdwet | 822,00 | 962,00 | |||||
Toelichting kengetal | |||||||
Het totaal aantal unieke klanten per jaar voor de Jeugdwet. | |||||||
Toelichting ontwikkeling | |||||||
Unieke klanten per jaar Wmo | 1.108,00 | 1.279,00 | |||||
Toelichting kengetal | |||||||
Het totaal aantal unieke klanten per jaar voor de Wmo. | |||||||
Toelichting ontwikkeling | |||||||
Unieke verstrekkingen Jeugdwet | 1.737,00 | 2.251,00 | |||||
Toelichting kengetal | |||||||
Het totaal van het aantal unieke verstrekkingen voor de Jeugdwet. Er zijn verschillende soorten unieke verstrekkingen:
| |||||||
Toelichting ontwikkeling | |||||||
Unieke verstrekkingen Wmo | 2.481,00 | 2.976,00 | |||||
Toelichting kengetal | |||||||
Het totaal aantal unieke verstrekkingen voor Wmo. Er zijn verschillende soorten unieke verstrekkingen:
| |||||||
Toelichting ontwikkeling |
Verbonden partijen
Naam | Bestuurlijk belang en doel | Bijdrage |
---|---|---|
GGD Gelderland-Zuid |
| 1.073 |
Activiteiten | ||
| ||
Werkzaak | Een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). | 2.080 |
Activiteiten | ||
De uitvoering van de WSW voor de werkzoekenden uit onze gemeente die op 31-12-2014 een dienstverband hadden bij de gemeenschappelijke regeling LANDER volgens de WSW. |