Programmaplan

6. Bedrijfsvoering (inclusief algemene dekkingsmiddelen)

Naam activiteit

Jaar realisatie

6.1.1 Implementeren Wet elektronische publicaties

2022

Voldoen aan de eisen die de Wet Elektronische Publicaties (WEP) aan de gemeentelijke organisaties stelt.
De WEP is ingegaan op 1 juli 2021 (1e fase). Hieraan voldoet de gemeente Buren.
Op 1 juli 2022 gaat de 2e fase van de WEP in. De projectgroep werkt er op dit moment aan om te zorgen op deze datum te voldoen aan de eisen voor de 2e fase.

6.1.2 Uitvoeren I&A plan

2022

In 2020 heeft de VNG door middel van een ledenbrief haar informatiekundige visie (Common Ground) en een meerjarig transitieprogramma vastgesteld om samen de uitdagingen aan te gaan die op ons afkomen op het gebied van de verdergaande digitalisering van de overheid. In maart 2021 heeft de gemeente raad hiervoor een nieuw informatiebeleidsplan 2021 -2025 met een bijbehorend uitvoeringsprogramma voor de komende 4 jaar vastgesteld.

6.1.3 Implementeren proces inkoop

2022

Ons inkoopproces behoeft nadere aandacht. In 2022 gaan we het proces integraal in onze organisatie implementeren. Het gaat hierbij onder meer om:
·   Invulling geven aan de beleidskaders duurzaamheid, social return, lokale economie en innovatie, zoals vastgesteld in ons uitvoeringsprogramma;
·   Borging van de rechtmatigheid door te werken met één vastgestelde inkoopprocedure.

6.1.4 Selecteren en implementeren nieuwe basisapplicaties voor belastingen en financiën

2023

De houdbaarheid van onze software voor belastingen en financiën loopt op een eind. Onze leverancier heeft aangegeven in 2024 met de ondersteuning en het onderhoud te stoppen. In 2023 zullen wij daarom een keuze moeten maken voor onze toekomstige software op deze terreinen. Het proces van de Europese aanbesteding starten we begin 2023.

6.2.1 Zorgen voor sluitende begroting

2024

Op basis van de afspraken in het coalitieakkoord streven wij naar een sluitende meerjarenbegroting. Dit is ook een wettelijke plicht. Dit betekent dat wij om onze doelstellingen te behalen en gewenste resultaten te bereiken continu een kwalitatieve afweging maken over de inzet van de beschikbare middelen en het genereren van onze inkomsten. De kostendekkendheid van onze tarieven, maar ook de mogelijkheden van het verhaal van kosten geven wij nog meer aandacht.
Verder zoeken wij in dit kader naar nieuwe inkomstenbronnen, bijvoorbeeld op het gebied van belastingen.

6.2.2 Verbeteren kwaliteit budgetbeheer

2022

In 2022 gaan we verder met het verbeteren van de kwaliteit van de gemeentelijke budgetten en het budgetbeheer. Enerzijds door het verbeteren van de onderbouwing van de budgetten. Dit is een continu proces en maakt onderdeel uit van onze periodieke budgetgesprekken tussen onze budgethouders en -uitvoerders en financieel adviseurs. Anderzijds gaat het om het gebruik van de budgetten. Om een goed inzicht te krijgen in de uitputting van de budgetten is het belangrijk om de verplichtingen die we aangaan in beeld te hebben.

6.2.3 Implementatie Zero Based Budgeting

2022

In de raadsvergadering van 9 november 2021 wordt besloten welke ombuigingsvoorstellen ingeboekt worden. Naar aanleiding hiervan wordt een implementatieplan gemaakt om te kunnen monitoren en verantwoorden dat de daadwerkelijk gekozen ombuigingen ook worden gerealiseerd. Op deze manier realiseren wij een sluitende meerjarenbegroting.

6.2.4 Uitvoeren reguliere werkzaamheden

2022

Een van onze reguliere taken is het uitvoeren van risicomanagement. In 2022 gaan we het interne proces van risicomanagement verbeteren. Risicomanagement gaan wij breed in onze organisatie implementeren en het wordt onderdeel van onze reguliere planning en control-taken. Dit betekent bijvoorbeeld dat wij de verantwoordelijkheden duidelijker gaan beleggen, risico's standaard onderdeel maken van onze voorstellen en periodiek gesprekken gaan voeren met de risicocoördinatoren om de kwaliteit te borgen.

Kengetallen

Naam kengetal

Streef

Werkelijk

Begroting

waarde

2013

2017

2019

2021

2022

2025

% Rechtmatige inkoop

100,00

99,00

100,00

100,00

Toelichting kengetal

Wij monitoren door middel van de zogenaamde spend-analyse hoeveel procent van onze inkopen rechtmatig is.

Toelichting ontwikkeling

Jaarlijks voeren we een Spendanalyse uit op onze inkoopuitgaven. We onderzoeken en controleren aan de hand van de uitgaven of de aanbestedingen volgens de (Europese) aanbestedingswetgeving is verlopen.
Als opdrachten niet Europees zijn aanbesteed terwijl dat volgens de wet wel had gemoeten, wordt de opdracht als onrechtmatig beoordeeld.
We streven naar 100% rechtmatige inkoop. Bij de jaarrekening wordt hierover verantwoording afgelegd.

Verbonden partijen

Naam

Bestuurlijk belang en doel

Bijdrage
2022

BV Logistics Valley Rivierenland

Regio Rivierenland heeft als ambitie in de top 3 van logistieke hotspots in Nederland te komen.

Logistics Valley verbindt ondernemers, overheid en kenniscentra voor een krachtig, duurzaam en innovatief logistiek Gelderland.

Activiteiten

NV Bank Nederlandse Gemeenten

De BNG draagt bij aan de algemene dekkingsmiddelen van onze gemeentelijke organisatie. De NV Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. Dat leidt voor de inwoners tot zo laag mogelijke kosten voor maatschappelijke voorzieningen.

-30

Activiteiten

BNG is onze huisbankier. Als aandeelhouder profiteren we van het dividend van de BNG. Dit is een algemeen dekkingsmiddel.

NV Vitens

Vitens draagt bij aan onze algemene dekkingsmiddelen.
Het continu leveren van topkwaliteit drinkwater tegen een lage prijs blijft altijd de kerntaak van Vitens. Door innovatie en efficiënte bedrijfsvoering wil Vitens de operationele kosten laag houden zonder af te doen aan kwaliteit of leveringscontinuïteit.

-30

Activiteiten

Vitens heeft een belangrijke taak in de samenleving. Dit is de plicht om te zorgen voor goed en genoeg drinkwater voor de samenleving en daarbij hoort bij dat Vitens zich verantwoord gedragen. Door economische groei, bevolkingsgroei en klimaatverandering zal de vraag naar drinkwater alleen maar toenemen.

Deze pagina is gebouwd op 10/29/2021 10:38:12 met de export van 10/29/2021 10:25:21