Naam activiteit | Jaar realisatie |
---|---|
5.1.1 Vereenvoudigen procedures omgevingsvergunning | 2022 |
We zijn actief om onze dienstverlening bij vergunningverlening te verbeteren. Hierdoor ontsluiten we onze regels (in de fysieke leefomgeving) via het digitaal stelsel Omgevingswet (DSO). De regels voor de meest voorkomende procedures kan eenvoudig worden ingezien. Ook zorgen we voor snellere procedures en protocollen (stroomschema’s) voor verschillende typen procedure. Daarnaast bieden we initiatiefnemers van meer complexe procedures aan deel te nemen aan een integraal overleg om samen na te denken over een betere haalbaarheid en invulling van het initiatief. | |
5.1.2 Opstellen uitvoeringsagenda | 2022 |
Wij stellen naar aanleiding van de visie op dienstverlening een uitvoeringsagenda op. | |
5.1.3 Optimaliseren digitale omgeving | 2022 |
In het uitvoeringsprogramma bij het in maart 2021 vastgestelde Informatieplan 2021 - 2025 zijn veel activiteiten opgenomen om de digitale omgeving verder te optimaliseren. | |
5.1.4 Optimaliseren fysieke loketfunctie | 2022 |
Wij zijn bezig met een visie op dienstverlening en het accommodatiebeleid. Daarna komen we met een plan voor het gemeentehuis. Hierbij nemen we ook de uitkomsten van het project hybride werken mee. | |
5.1.5 Uitvoeren reguliere werkzaamheden | 2022 |
huisvesting van onze huurders mee. In 2022 gaan we dit implementeren. | |
5.2.1. Afstemmen van gerichte communicatiemiddelen | 2022 |
Wij maken periodiek een omgevingsanalyse (digitaal en met onze kernambtenaren) en bekijken wat er leeft onder onze inwoners. Op basis hiervan passen wij de inzet van onze communicatiemiddelen aan. We kijken daarbij goed welke onderwerpen er spelen bij de inwoners. | |
5.2.2. Uitvoeren reguliere werkzaamheden | 2022 |
In 2022 richten wij ons vooral op de volgende onderwerpen: | |
5.3.1 Voorbereiden verkiezingen gemeenteraad | 2022 |
De voorbereiding voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 is met name gericht op opkomstbevordering, goed verlopende wisseling van de raad en inwerkprogramma’s voor de nieuwe raad. | |
5.3.2 Verbeteren bestuurscultuur | 2022 |
Een goede lokale bestuurscultuur levert een positieve bijdrage aan de bestuurskracht van onze gemeente. De informateur heeft in zijn informatierapport van januari 2020 nadrukkelijk aangeven dat wij moeten investeren in de bestuurscultuur. Activiteiten die wij in 2022 in dit kader blijvend oppakken zijn:
| |
5.3.3 Vervolg implementatie kerngericht werken | 2022 |
We gaan kerngericht werken verder uitbreiden in onze gemeente. Het afgelopen jaar (2021) hebben wij een goede start gemaakt, met o.a. kernambtenaren, kernwethouders en het leefbaarheidsbudget. In 2022 werken hier verder aan, en doen wij dit samen met onze andere strategische opgaven waaronder de omgevingswet en de transformatie in het sociaal domein. Onze dienstverlening wordt meer kerngericht ingericht. Het sociaal domein en onze maatschappelijke partners gaan kerngerichter werken. Ook zetten we actiever in op inwonersparticipatie en houden we contact met actieve inwonersgroepen, onder andere met de inzet van kernambtenaren. | |
5.3.4 Vaststellen Visie op Buren | 2022 |
We stellen een visie op voor wat voor gemeente we willen zijn en hoe we ons positioneren in de regio. Wij doen dit op basis van de uitgevoerde SWOT-analyse. Hierbij kijken wij naar onze bestuurskracht en hoe we die kunnen versterken. | |
5.3.5 Versterken bestuurskracht | 2022 |
De provincie Gelderland verwacht van ons dat we werken aan onze bestuurskracht. Met een overkoepelend document kunnen we een geheel maken van al onze acties om te werken aan het versterken van onze bestuurskracht en dit gebruiken in de terugkoppeling richting de provincie. We brengen alle acties in kaart om onze bestuurskracht te versterken. Het gaat hierbij om de financiële positie van de gemeente, de implementatie van de strategische opgaven, positionering en aanpak regionale samenwerking, de kwaliteit van politieke processen en stukken en het vervolg van de organisatieontwikkeling. | |
5.3.6 Uitvoeren Nota verbonden partijen | 2022 |
Een belangrijk onderdeel van de strategische opgave ‘samen sterk in de regio’ is het vaststellen van een handelingsperspectief. Hiervoor is voorgesteld om een nieuwe nota verbonden partijen vast te stellen. Doel van deze nota is om als gemeente meer grip te krijgen op de verbonden partijen en specifiek de gemeenschappelijke regelingen. Voordat een handelingsperspectief in de vorm van een nota verbonden partijen kan worden vastgesteld, is het belangrijk om te weten wat de visie is op regionale samenwerking. Om de reden is het verstandig om dat eerst toekomstoriëntatie van af te ronden. De vastgestelde toekomstoriëntatie en de werksessies met de raad dienen als uitgangspunt voor de nieuwe nota verbonden partijen. | |
5.4.1 Uitvoeren integraal veiligheidsbeleid 2020-2023 - Samen voor veiligheid | 2023 |
De prioriteiten voor de aankomende 4 jaar zijn:
Delicten zoals woninginbraken, overvallen, straatroven en geweld maken de meeste inbreuk op de persoon of de persoonlijke levenssfeer. Gezien de impact kunnen deze delicten van directe invloed zijn op het veiligheidsgevoel van inwoners. Vanuit die visie heeft de aanpak van HIC-feiten prioriteit. Het is van groot belang om hier blijvend aandacht voor te hebben.
In onze gemeente geeft het ondermijningsbeeld inzicht in de huidige problematiek en illegale activiteiten die met ondermijning te maken hebben. We zien een toename in het aantal drugsdumpingen. Overige fenomenen als hennepkwekerijen, XTC-labs, Outlaw Motorcycle Gang (OMG), fraude, illegale handel worden ook benoemd. Witte vlekken zijn bijvoorbeeld het illegaal gebruik van loodsen en schuren.
Onze gemeente beslaat in totaal 150 km2. Ongeveer 10% hiervan is bebouwd, 135 km2 is buitengebied. Het hebben van een groot buitengebied brengt specifieke veiligheidsvraagstukken met zich mee. De huidige ontwikkelingen binnen bijvoorbeeld de agrarische sector, maakt dat er aandacht moet zijn voor veiligheidsvraagstukken in het buitengebied.
Binnen onze gemeente is kerngericht werken ontwikkeld om de bewoners meer en beter te bedienen. Het snijvlak tussen leefbaarheid en veiligheid is soms nauw en daarom is er een overlap tussen deze twee beleidsterreinen. Binnen dit thema is specifiek aandacht voor jeugd. Met de meeste jeugd gaat het goed en om die reden richten we ons vooral op de aanpak van jeugdoverlast en vroegtijdige ondersteuning van kwetsbare jongeren. |
Kengetallen
Naam kengetal | Streef | Werkelijk | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
waarde | 2013 | 2017 | 2019 | 2021 | 2022 | 2025 | |
Toelichting kengetal | |||||||
Toelichting ontwikkeling |
Er zijn binnen dit programma (nog) geen kengetallen beschikbaar.
Verbonden partijen
Naam | Bestuurlijk belang en doel | Bijdrage |
---|---|---|
Regio Rivierenland |
| 287 |
Activiteiten | ||
| ||
Regionaal Archief Rivierenland | Het RAR heeft tot doel het, binnen het samenwerkingsgebied, vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis en draagt in die hoedanigheid zorg voor het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden van de deelnemers. De werkzaamheden voor de deelnemende gemeenten hebben een beheersmatig karakter op basis van een wettelijke verplichting (Archiefwet 1995). | 233 |
Activiteiten | ||
| ||
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid |
Deelname is verplicht op basis van de Wet op de veiligheidsregio's. | 2.211 |
Activiteiten | ||
De intensieve samenwerking met partners, zoals we die de afgelopen jaren hebben ontwikkeld, zet de Veiligheidsregio voort en bouwen ze waar wenselijk verder uit. De samenwerking wordt nog beter gefaciliteerd en geborgd door de informatie-uitwisseling te versterken en de informatiestromen beter te managen. |