Programmaplan

5. Inwoners, bestuur en veiligheid

Naam activiteit

Jaar realisatie

5.1.1 Vereenvoudigen procedures omgevingsvergunning

2022

We zijn actief om onze dienstverlening bij vergunningverlening te verbeteren. Hierdoor ontsluiten we onze regels (in de fysieke leefomgeving) via het digitaal stelsel Omgevingswet (DSO). De regels voor de meest voorkomende procedures kan eenvoudig worden ingezien. Ook zorgen we voor snellere procedures en protocollen (stroomschema’s) voor verschillende typen procedure. Daarnaast bieden we initiatiefnemers van meer complexe procedures aan deel te nemen aan een integraal overleg om samen na te denken over een betere haalbaarheid en invulling van het initiatief.

5.1.2 Opstellen uitvoeringsagenda

2022

Wij stellen naar aanleiding van de visie op dienstverlening een uitvoeringsagenda op.

5.1.3 Optimaliseren digitale omgeving

2022

In het uitvoeringsprogramma bij het in maart 2021 vastgestelde Informatieplan 2021 - 2025 zijn veel activiteiten opgenomen om de digitale omgeving verder te optimaliseren.

5.1.4 Optimaliseren fysieke loketfunctie

2022

Wij zijn bezig met een visie op dienstverlening en het accommodatiebeleid. Daarna komen we met een plan voor het gemeentehuis. Hierbij nemen we ook de uitkomsten van het project hybride werken mee.

5.1.5 Uitvoeren reguliere werkzaamheden

2022

  • Registratie van 'calls' bij TIC en wellicht verder in de organisatie om de dienstverlening te verbeteren en een beter inzicht te krijgen in onze dienstverlening;
  • In 2021 maakten we een start met ‘Het nieuwe werken’. Wij onderzochten hoe we een hybride manier van werken, die flexibeler en efficiënter is, binnen onze organisatie kunnen implementeren. Hierbij nemen wij ook onze huisvesting en de

huisvesting van onze huurders mee. In 2022 gaan we dit implementeren.

5.2.1. Afstemmen van gerichte communicatiemiddelen

2022

Wij maken periodiek een omgevingsanalyse (digitaal en met onze kernambtenaren) en bekijken wat er leeft onder onze inwoners. Op basis hiervan passen wij de inzet van onze communicatiemiddelen aan. We kijken daarbij goed welke onderwerpen er spelen bij de inwoners.

5.2.2. Uitvoeren reguliere werkzaamheden

2022

In 2022 richten wij ons vooral op de volgende onderwerpen:
•   Nieuwe huisstijl;
•   Helder taalgebruik en schrijftrainingen;
•   Doorontwikkeling website, sociale mediakanalen en de newsroom;
•   Het inzetten van passende communicatiemiddelen. Hierbij wordt gekeken naar de behoefte per kern;
•   Het actualiseren van het interne en externe communicatiebeleid;
•   Het uitvoeren van een burgerpeiling;
•   Communicatiekalender.

5.3.1 Voorbereiden verkiezingen gemeenteraad

2022

De voorbereiding voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 is met name gericht op opkomstbevordering, goed verlopende wisseling van de raad en inwerkprogramma’s voor de nieuwe raad.

5.3.2 Verbeteren bestuurscultuur

2022

Een goede lokale bestuurscultuur levert een positieve bijdrage aan de bestuurskracht van onze gemeente. De informateur heeft in zijn informatierapport van januari 2020 nadrukkelijk aangeven dat wij moeten investeren in de bestuurscultuur. Activiteiten die wij in 2022 in dit kader blijvend oppakken zijn:

  • investeren in de onderlinge verhoudingen binnen de raad en tussen raad, college en organisatie;
  • een eigentijdse visie ontwikkelen op de bestuurscultuur met bijpassende vaardigheden;
  • vormgeven van een eigentijdse bestuursstructuur (vergaderstructuur) die passend is bij onze gemeente;
  • vormgeven van een adequate inwonersparticipatie;
  • kwaliteitsverbetering van de bestuursvoorstellen (aanpassen en beter stroomlijnen van het format, het proces, het trainen van medewerkers in het schrijven en raadsleden bij het lezen van een bestuurlijk stuk).

5.3.3 Vervolg implementatie kerngericht werken

2022

We gaan kerngericht werken verder uitbreiden in onze gemeente. Het afgelopen jaar (2021) hebben wij een goede start gemaakt, met o.a. kernambtenaren, kernwethouders en het leefbaarheidsbudget. In 2022 werken hier verder aan, en doen wij dit samen met onze andere strategische opgaven waaronder de omgevingswet en de transformatie in het sociaal domein. Onze dienstverlening wordt meer kerngericht ingericht. Het sociaal domein en onze maatschappelijke partners gaan kerngerichter werken. Ook zetten we actiever in op inwonersparticipatie en houden we contact met actieve inwonersgroepen, onder andere met de inzet van kernambtenaren.

5.3.4 Vaststellen Visie op Buren

2022

We stellen een visie op voor wat voor gemeente we willen zijn en hoe we ons positioneren in de regio. Wij doen dit op basis van de uitgevoerde SWOT-analyse. Hierbij kijken wij naar onze bestuurskracht en hoe we die kunnen versterken.

5.3.5 Versterken bestuurskracht

2022

De provincie Gelderland verwacht van ons dat we werken aan onze bestuurskracht. Met een overkoepelend document kunnen we een geheel maken van al onze acties om te werken aan het versterken van onze bestuurskracht en dit gebruiken in de terugkoppeling richting de provincie. We brengen alle acties in kaart om onze bestuurskracht te versterken. Het gaat hierbij om de financiële positie van de gemeente, de implementatie van de strategische opgaven, positionering en aanpak regionale samenwerking, de kwaliteit van politieke processen en stukken en het vervolg van de organisatieontwikkeling.  

5.3.6 Uitvoeren Nota verbonden partijen

2022

Een belangrijk onderdeel van de strategische opgave ‘samen sterk in de regio’ is het vaststellen van een handelingsperspectief. Hiervoor is voorgesteld om een nieuwe nota verbonden partijen vast te stellen. Doel van deze nota is om als gemeente meer grip te krijgen op de verbonden partijen en specifiek de gemeenschappelijke regelingen. Voordat een handelingsperspectief in de vorm van een nota verbonden partijen kan worden vastgesteld, is het belangrijk om te weten wat de visie is op regionale samenwerking. Om de reden is het verstandig om dat eerst toekomstoriëntatie van af te ronden. De vastgestelde toekomstoriëntatie en de werksessies met de raad dienen als uitgangspunt voor de nieuwe nota verbonden partijen.

5.4.1 Uitvoeren integraal veiligheidsbeleid 2020-2023 - Samen voor veiligheid

2023

De prioriteiten voor de aankomende 4 jaar zijn:

  • High Impact Crimes (HIC-feiten)

Delicten zoals woninginbraken, overvallen, straatroven en geweld maken de meeste inbreuk op de persoon of de persoonlijke levenssfeer. Gezien de impact kunnen deze delicten van directe invloed zijn op het veiligheidsgevoel van inwoners. Vanuit die visie heeft de aanpak van HIC-feiten prioriteit. Het is van groot belang om hier blijvend aandacht voor te hebben.

  • Ondermijning

In onze gemeente geeft het ondermijningsbeeld inzicht in de huidige problematiek en illegale activiteiten die met ondermijning te maken hebben. We zien een toename in het aantal drugsdumpingen. Overige fenomenen als hennepkwekerijen, XTC-labs, Outlaw Motorcycle Gang (OMG), fraude, illegale handel worden ook benoemd. Witte vlekken zijn bijvoorbeeld het illegaal gebruik van loodsen en schuren.

  • Zorg en veiligheid
    Op het gebied van zorg en veiligheid is de ketensamenwerking van groot belang. Het Zorg- en Veiligheidshuis Gelderland-Zuid locatie Tiel is een belangrijke ketenpartner hierin. Met de ontwikkelingen rond de invoering van de Wet verplichte GGZ wordt het belang van samenwerken nogmaals benadrukt. Straf en zorg zijn niet automatisch aan elkaar verbonden. Informatiedeling is met de nieuwe privacywet meer aan banden gelegd, waardoor de onderlinge afstemming en het komen tot een aanpak lastiger, maar niet onmogelijk, is geworden. Situaties waarbij huiselijk geweld, kindermishandeling en overlast door personen met verward gedrag voorkomt zijn vaak schrijnend. Goede ketensamenwerking is daarom noodzakelijk. Zowel op regionaal niveau als op lokaal niveau werken wij hard om processen te verbeteren.
  • Veiligheid in het buitengebied

Onze gemeente beslaat in totaal 150 km2. Ongeveer 10% hiervan is bebouwd, 135 km2 is buitengebied. Het hebben van een groot buitengebied brengt specifieke veiligheidsvraagstukken met zich mee. De huidige ontwikkelingen binnen bijvoorbeeld de agrarische sector, maakt dat er aandacht moet zijn voor veiligheidsvraagstukken in het buitengebied.

  • Sociale veiligheid

Binnen onze gemeente is kerngericht werken ontwikkeld om de bewoners meer en beter te bedienen. Het snijvlak tussen leefbaarheid en veiligheid is soms nauw en daarom is er een overlap tussen deze twee beleidsterreinen. Binnen dit thema is specifiek aandacht voor jeugd. Met de meeste jeugd gaat het goed en om die reden richten we ons vooral op de aanpak van jeugdoverlast en vroegtijdige ondersteuning van kwetsbare jongeren.

Kengetallen

Naam kengetal

Streef

Werkelijk

Begroting

waarde

2013

2017

2019

2021

2022

2025

Toelichting kengetal

Toelichting ontwikkeling

Er zijn binnen dit programma (nog) geen kengetallen beschikbaar.

Verbonden partijen

Naam

Bestuurlijk belang en doel

Bijdrage
2022

Regio Rivierenland

  1. Speerpunt Recreatie en toerisme: we bereiken een jaarlijkse omzetgroei van 5 %.
  2. Speerpunt Logistieke hotspots: we komen in de top 3 logistieke hotspots van Nederland.
  3. Speerpunt Agribusiness: onze tuinbouw wordt nóg meer toonaangevend in Europa.
  4. Inkoop: op een effectieve, doelmatige manier verzorgen, begeleiden en uitvoeren van (gezamenlijke) gemeentelijke aanbestedingen.
  5. Leerplicht: het voorkomen van verzuim van leerplichtige jongeren.
  6. Sociale recherche: het voorkomen en bestrijden van misbruik van voorzieningen binnen de Participatiewet.

287

Activiteiten

  • Uitvoering nieuw visiedocument Regio Rivierenland
  • Uitvoering Regio Deal
  • Contractgestuurde dienstverlening

Regionaal Archief Rivierenland

Het RAR heeft tot doel het, binnen het samenwerkingsgebied, vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis en draagt in die hoedanigheid zorg voor het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden van de deelnemers. De werkzaamheden voor de deelnemende gemeenten hebben een beheersmatig karakter op basis van een wettelijke verplichting (Archiefwet 1995).
Het RAR-beleidsplan 2019-2021 staat in het teken van e-depot, erfgoed, externe dienstverlening, expertise en efficiëntie.

233

Activiteiten

  • Ontsluiten van papieren erfgoed door deze te verwerven, bewerken, inventariseren en conserveren;
  • Digitaliseren van de collectie en het instellen en in stand houden van een e-depot;
  • Uitvoeren van inspectietaken en adviseren van de deelnemende gemeenten;
  • Dienstverlening en educatie: het faciliteren van onderzoekers, kennisuitwisseling met onderzoekers, ontwikkelen educatielessen organiseren bijeenkomsten met onderwijs en historische kringen.

Veiligheidsregio Gelderland-Zuid

  • Versterken proactief handelen;
  • Verhogen zelfredzaamheid en burgerparticipatie;
  • Verbeteren risicocommunicatie.

Deelname is verplicht op basis van de Wet op de veiligheidsregio's.

2.211

Activiteiten

De intensieve samenwerking met partners, zoals we die de afgelopen jaren hebben ontwikkeld, zet de Veiligheidsregio voort en bouwen ze waar wenselijk verder uit. De samenwerking wordt nog beter gefaciliteerd en geborgd door de informatie-uitwisseling te versterken en de informatiestromen beter te managen.

Deze pagina is gebouwd op 10/29/2021 10:38:12 met de export van 10/29/2021 10:25:21