Omschrijving Gemeenten maken deel uit van een sterk veranderende samenleving, waarin de steeds verdere digitalisering van de informatievoorziening één van de belangrijkste ontwikkelingen is. Gemeenten staan als overheidsorganisatie het dichtst bij de samenleving. Voor een goede dienstverlening van de gemeente is een goede informatievoorziening en automatisering (I&A) van cruciaal belang. In alle gemeentelijke processen speelt I&A een belangrijke rol. Onze inzet is er op gericht de primaire processen optimaal te ondersteunen met een goede informatievoorziening. De ontwikkelingen rond digitalisering zijn vastgelegd in het gemeentelijke I&A-beleid voor de jaren 2021-2025. Doelstelling Ons primaire doel is het leveren van een veilige en betrouwbare dienstverlening welke optimaal aansluit op de (informatie)samenleving. Wij willen hierbij geleidelijk doorgroeien naar een digitaal volwassen organisatie die goed aansluit op de Burense samenleving en (nieuwe) wettelijke taken. Het concrete doel hierbij is onze infrastructuur (netwerk en computers) up to date, betrouwbaar en flexibel in te richten zodat we onze in- en externe dienstverlening overal en altijd kunnen leveren en hierbij maximaal wendbaar zijn. Wat betreft onze informatiearchitectuur sluiten we aan op de in 2021 door de VNG vastgestelde informatiekundige visie de Common Ground. Bij dit doel hanteren we het credo "Optimale dienstverlening tegen verantwoorde kosten". Als gemeente Buren willen we dan ook actief samenwerken met marktpartijen en andere gemeenten bij het concretiseren van benodigde ICT-toepassingen. Activiteiten in 2022 De afgelopen jaren waren de activiteiten gericht op de modernisering van onze infrastructuur met een nieuw wifi netwerk, laptop werkplekken en flexibele server- en schijfcapaciteit. Ook is er een start gemaakt met een meer wendbare (lees open) informatievoorziening, zonder onze betrouwbaarheid en veiligheid op te geven. Zo is onze website inmiddels gebaseerd op de Common Ground visie. Voor 2022 is de aandacht vooral gericht op het verder optimaliseren van de infrastructuur en kantoor automatisering zoals de aanschaf van mobiele telefoons, online tekstverwerking en digitaal vergaderen waarmee we het locatie onafhankelijk en hybride werken steeds beter kunnen ondersteunen. Daarnaast zijn we in 2021 gestart met een grootschalige Digitale Informatie Transitie (DIT) naar de Common Ground met het project DIT-Proof. Rond de jaarwisseling gaan we de eerste werkprocessen vanuit het sociaal domein hiermee aansluiten op deze nieuwe informatiekundige visie. Ook het invoeringstraject van nieuwe wetten zoals de Wet Open Overheid en de Wet Elektronisch Publiceren implementeren we technisch op deze wijze. We werken met dit project ook aan het op orde krijgen van de achterliggende informatie. Gezien de omvang hiervan zal dit de komende jaren een flinke klus zijn. Vanuit het gemeentefonds worden gemeenten gecompenseerd voor de kosten die hieraan zijn verbonden. Dit doen we allemaal niet alleen maar zoeken actief de samenwerking op met marktpartijen, gemeenten, VNG en het Ministerie. Zo startten we in 2018 met de bestuurlijke ondertekening van 4 gemeenten een samenwerk initiatief het "Open Webconcept". Begin 2021 is dit al gegroeid naar 16 gemeenten en 8 marktpartijen die samen werken aan de realisatie van de digitale dienstverlening voor gemeenten. Naar verwachting zal dit de komende jaren nog flink gaan toenemen en werken we naar een Open Source Ecosysteem voor de overheid waarin Gemeenten en Marktpartijen efficiënt en doelgericht samenwerken aan innovatieve, wendbare en betaalbare oplossingen. Onder andere de volgende projecten gaan we uitvoeren: - DIT-Proof (realiseren 3 volledig digitale werkprocessen binnen het sociaal domein volgens de VNG common ground visie en het aansluiten op het verplichte Platform Open OverheidsInformatie (PLOOI) van BZK);
- Implementeren Wet Open Overheid en de Wet elektronisch publiceren
- Implementeren Omgevingswet gerelateerde gevolgen voor ICT (Digitaal Stelsel Omgevingswet);
- Migratie naar Office365;
- Uitrol Open Portal Digitale Diensten met breed gebruik van e-formulieren en volgen van aanvragen (track & trace) op mijn.buren.nl .
- Vervangen van de huidige vaste telefoontoestellen door een mobiele oplossing.
|