Paragrafen

Bedrijfsvoering

Communicatie

Omschrijving
De vakgroep ondersteunt de gehele organisatie bij interne en externe communicatie. Voorbeelden van deze werkzaamheden zijn:

  • Adviseren aan domeinen en het college;
  • Aansluiten bij nieuwe en lopende projecten in de domeinen en de strategische opgaven;
  • Informatie verspreiden naar inwoners via het Gemeentenieuws in Het Kontakt, het Buren Magazine, de sociale mediakanalen en de communicatiekanalen per kern;
  • Informatie verspreiden naar de gemeenteraad en de lokale media via het Raadsjournaal en persberichten.

De uitgangspunten voor onze communicatie zijn:

  • Communicatie sluit aan bij de beleving van inwoners;

Communicatie draagt bij aan de verbinding tussen onze gemeente en inwoners. Om die verbinding goed te kunnen maken, sluiten we in onze communicatie aan bij wat er leeft onder inwoners. We stemmen taalgebruik, stijl, communicatiemiddelen en -momenten af op de doelgroep(en). Daarbij kijken we niet naar de gemeente als geheel, maar naar alle kernen individueel.

  • Communicatie zit in het hart van de organisatie;

Onze communicatie is er op gericht om beleid begrijpelijk te maken. We streven naar draagvlak voor ons beleid. Daarbij zetten we in op strategische communicatie: kijken naar de lange termijn. Dat betekent dat we vroeg in een traject meedenken en adviseren over communicatie en participatie, voordat het beleid ontwikkeld is.

  • Participatie is een belangrijk onderdeel van onze communicatie;

Met communicatie richten we ons op het in gesprek gaan met inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners en andere belanghebbenden. We maken het mogelijk om hen te laten meedenken waar dit kan. Ook brengen we het gesprek tussen inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners en andere belanghebbenden op gang. De communicatiestijl is uitnodigend, actief, betrokken en open/transparant.

  • Regie voeren op communicatie.

Alle communicatie is erop gericht om het beeld dat inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners en andere belanghebbenden van ons hebben te verbeteren. Zodat wij gezien worden als een gemeente waar je van op aan kunt en die zaken mogelijk maakt.

Activiteiten 2022
In 2022 richten wij ons vooral op de volgende onderwerpen:

  • Nieuwe huisstijl;
  • Helder taalgebruik en schrijftrainingen;
  • Doorontwikkeling website, sociale mediakanalen en de newsroom;
  • Het inzetten van passende communicatiemiddelen;
  • Het actualiseren van het interne en externe communicatiebeleid;
  • Communicatiekalender.
Deze pagina is gebouwd op 10/29/2021 10:38:12 met de export van 10/29/2021 10:25:21